TELTHÁZ!
A létszámkorlátos foglalkozásokra NÉZŐKÉNT MÉG LEHET regisztrálni.
Időpont: 2016. augusztus 17-18. (szerda-csütörtök)
Helyszín: a Marczibányi Téri Művelődési Központ (Budapest II. kerület, Marczibányi tér 5/A)
Szervező: Magyar Drámapedagógiai Társaság
Jó néhány évvel ezelőtt SPÁRTA DRÁMA néven indult az a nyári képzési sorozat, amelyet kezdetektől az augusztus 20. előtti napokra szerveztünk. Oktatóinktól, tanár kollégáinktól azt kértük, hogy – korunk trendjétől eltérően – tartsanak ingyen foglalkozásokat, előadásokat, tréningeket. A Marczibányi Téri Művelődési Központ kezdettől napjainkig támogatja ezt a rendezvényt azzal, hogy ingyen adja a legjobb termeit hozzá (nem lehet eléggé megköszönni a Ház vezetőinek ezt: más intézményekben az ilyesmi nagyon ritka manapság). Így már csak az anyagköltséget, a technikát, előadóink útiköltségét kell biztosítani… Az említettekkel vált és válik lehetségessé, hogy az érdeklődőknek mi is jelképes díjért tehetjük lehetővé a részvételt – két napos programot adunk egy színházjegy árának megfelelő regisztrációs díjért.
Közben váltottunk a MEZÍTLÁBAS DRÁMA névre, ezt is sokan ismerték, kedvelték.
Második éve DRÁMA VAN – NYÁRON IS néven hirdetjük meg a programot.
BEHARANGOZÓ
Idén is lesz DRÁMA VAN – NYÁRON is.
Ráadásul külsőségeiben megtévesztésig hasonlít idősebb testvéreihez, a Spárta drámához és a Mezítlábas drámához: ahelyett, hogy mi, drámások, kihasználnánk a nyár utolsó szabad hetét láblógatásra, inkább akciózunk a Marczibányi téren. Nem mintha nem esne jól még egy-két nap lazítás, de a drámás ember már csak olyan fajta, hogy tűkön ül, ha nem kap jövő évi előadásaihoz, drámaóráihoz, ünnepi műsoraihoz inspirációt a többiektől. Mi már csak ilyenek maradunk: tesztelve ötleteinket, kipróbálva magunkat – tanulni szeretünk egymástól.
Az idei alkalomra olyan drámatanárokat, színházi alkotókat kértünk fel, akik szinte valamennyien a 20-30-as generációt képviselik, valamelyik fontos műhelyhez köthetők (pécsi Apolló Kulturális Egyesület, KB35 Inárcs, MDPT drámatanfolyam, Pannon Egyetem, Vörösmarty Gimnázium, Trainingspot Társulat stb.), és már évek óta folyamatosan és eredményesen dolgoznak a saját területükön. Sokukat már ismerhetitek fesztiválokról, kurzusokról, rendezvényekről, és akiket még esetleg nem, mi, a válogató csapat tagjai, őket is méltónak tartjuk arra, hogy egy tágabb közeg számára is megmutatkozhassanak.
A tervezéskor törekedtünk a műfaji sokszínűségre is. Lesz diákokat, felnőtteket – vagy éppen időseket – megszólító projekt prezentációja, színjátszó előadást megalapozó drámamunka, tanórán alkalmazott dráma, valamint társművészeti képességfejlesztő tréning, ezúttal zenei és bábos tematikával, illetve a beszédművelés fontos témakörében. Sőt, ezek egyedi keverékei: projekt keretében született drámaóra, bábos eszközökkel alapozott mesedramatizálás, szerkesztett műsor és életjáték házasításának lehetősége az alapozásnál. Ráadásul foglalkozásvezetőinket arra kértük, hogy ha lehet, próbáljanak képet adni a „nagy egészről”, arról, hogy hogyan épülnek be a résztvevőkkel kipróbált foglalkozáselemek a teljes folyamatba.
Tisztában vagyunk természetesen azzal is, hogy a generációs váltással jár némi kockázatvállalás: a most felkértek között lesznek kevésbé rutinos trénerek is. Ám úgy gondoljuk, hogy a spártai mezítlábasok nyáron is jelenlévő drámáját, bárhogyan is hívták és hívják, mindig a kísérletezés nyílt légköre, a kölcsönös közölni és tanulni akarás jellemezte, amely könnyen áthidalhatja az esetleges döccenőket.
Ebben ezúttal is bízva már csak arra kérünk minden leendő résztvevőt, hogy ne csak maga jöjjön el, hívjon másokat is!
A szervező csapat – Dolmány Mari, Körömi Gábor, Tóth Zoltán – nevében is:
Pap Gábor Papesz
Kedves Kollégák!
A foglalkozások a munkaformákból és a termek befogadóképességétől függően létszámkorlátosak, ezért arendezvényen való részvétel regisztrációhoz kötött.
Minden szakmai és szakma iránt érdeklődőt nagyon sok szeretettel várunk!
REGISZTRÁCIÓ:
FIGYELEM! A regisztráció a beérkezés sorrendjében történik. Az is fontos, hogy az űrlap kitöltése gondosan történjen, nagyon megnehezíti a dolgunkat, ha utólagos javítgatásokat, átkéréseket kell megoldanunk.
A foglalkozások részben létszámkorlátosak, ami azt jelenti, hogy nem mindenkinek lesz lehetősége játszani, de nézőként mindenkinek a bejutását igyekszünk lehetővé tenni.
A REGISZTRÁCIÓ MENETE:
A sikeres (és rövid idő alatt lebonyolítható) regisztráció érdekében a következőt javasoljuk: – Először célszerű a részletes programot tanulmányozni. Ebben található tartalmi információ minden egyes foglalkozásról, tréningről. Esetleg már itt érdemes megjelölni, hogy mit választana. Kérjük, FIGYELJEN a párhuzamosan futó foglalkozásoknál! – Ezután az alábbi linken található űrlapot töltse ki. Ebben már csak a főbb információk találhatók: a foglalkozások kezdetét, végét, a foglalkozásvezető(ke)t, valamint a foglalkozás jellegét jelöltük. A párhuzamos foglalkozásoknál a legördülő listából kell választani. Abban az esetben, ha az adott idősávban egyáltalán nem szeretne programon részt venni, a "nem veszek részt" lehetőséget válassza! Az összes kérdés megválaszolása után a kérdőív végén található "Küldés" vagy "Submit" gomb megnyomásával küldhető be a regisztrációs lap. Regisztrálni folyamatosan lehet. Ha egy foglalkozás betelik, az űrlapon jelezni fogjuk. ŰRLAP-link (a Ctrl billentyű lenyomásával kattintson rá): https://docs.google.com/forms/d/19spQcCjNYlxnqiwsNxDYwSp4ca9whNPX_0qaVWcLqYo/edit?uiv=1
A sikeres (és rövid idő alatt lebonyolítható) regisztráció érdekében a következőt javasoljuk: – Először célszerű a részletes programot tanulmányozni. Ebben található tartalmi információ minden egyes foglalkozásról, tréningről. Esetleg már itt érdemes megjelölni, hogy mit választana. Kérjük, FIGYELJEN a párhuzamosan futó foglalkozásoknál! – Ezután az alábbi linken található űrlapot töltse ki. Ebben már csak a főbb információk találhatók: a foglalkozások kezdetét, végét, a foglalkozásvezető(ke)t, valamint a foglalkozás jellegét jelöltük. A párhuzamos foglalkozásoknál a legördülő listából kell választani. Abban az esetben, ha az adott idősávban egyáltalán nem szeretne programon részt venni, a "nem veszek részt" lehetőséget válassza! Az összes kérdés megválaszolása után a kérdőív végén található "Küldés" vagy "Submit" gomb megnyomásával küldhető be a regisztrációs lap. Regisztrálni folyamatosan lehet. Ha egy foglalkozás betelik, az űrlapon jelezni fogjuk. ŰRLAP-link (a Ctrl billentyű lenyomásával kattintson rá): https://docs.google.com/forms/d/19spQcCjNYlxnqiwsNxDYwSp4ca9whNPX_0qaVWcLqYo/edit?uiv=1
Levélben is visszaigazoljuk a regisztrációt. Aki nem kap visszaigazolást a jelentkezése utáni öt munkanap folyamán, kérjük, hogy hétfőtől péntekig 8.00 és 16.00 között érdeklődjön az +36 70 3353959 telefonszámon vagy a mezitlabasdrama@gmail.com e-mail címen.
A rendezvény napján megérkezése után kérjük, jelentkezzen a regisztrációs pultnál!
RÉSZVÉTELI DÍJ: 1.500,- forint/nap (függetlenül a látogatott foglalkozások számától)
A részvételi díjat átutalással vagy egy OTP bankfiókban pénztári befizetéssel vagy készpénzben a rendezvény helyszínén lehet kiegyenlíteni.
Bankszámlaszámunk: Magyar Drámapedagógiai Társaság, 11701004-20065946 (OTP BANK). A közleményben tüntesse fel a jelentkező nevét, ellenkező esetben nem tudjuk azonosítani a befizetést.
A számlát a rendezvény helyszínén a regisztrációnál adjuk át.
RÉSZLETES PROGRAM
augusztus 17. (szerda)
|
|
10.00 – 11.45 (délelőtti blokk)
|
|
Deutsch Zoltán és Meleg Gábor, a Vörösmarty Gimnázium drámatagozatának tanárai
ÚTON
Ebben az évben egy nemzetközi pályázat kapcsán napjaink aktuális és összetett problémájával foglalkoztunk: a menekültügy magyarországi és európai kérdéseivel. Alapos kutatásaink eredményeképpen jött létre az a rendhagyó tanóra, melyet több iskolában is módunk volt kipróbálni. Ebből szeretnénk ízelítőt adni a részvevők számára. A drámaóra a Norvég Civil Támogatási Alap akciópályázatának keretében, a Vörösmarty Alapítvány segítségével készült el.
résztvevők száma 24 fő játszó + nézők
|
Ruff-Kiss Ágnes logopédus, dráma- és színházpedagógus
JÓ NYÁR JÁR RÁJA
Beszédtechnikai gyakorlatok a drámapedagógia módszerével általános iskolás gyermekek számára.
A beszéd személyiségünk meghatározó megnyilatkozási formája. Nagyon sok fontos tulajdonságát mutatja meg az egyénnek. A gyermekek beszéde jól formálható, alakítható. Logopédusként azt tapasztalom, hogy a pedagógiai munkába csempészett beszédgyakorlatok hozzájárulnak a gyermekek eredményes és minőségi kommunikációjához.
résztvevők száma 20 fő játszó + nézők
|
12.00 – 13.45 (déli blokk)
|
|
Tölgyfa Gergely, az Apolló Kulturális Egyesület munkatársa, a pécsi Eck Imre AMI tanára
1988-ban születtem Pécsett. A szó modern értelmében vett Tükeként (tősgyökeres pécsiként). A Kodály Gimibe jártam 2003-2007-ig. Ott ismerkedtem meg a diákszínjátszással és akkori rendezőmmel, jelenlegi főnökömmel, Tóth „Alapi” Zoltánnal. Berántott a közeg és jól meg is forgatott magában. Azóta sem szabadulok a színháztól. Próbálok mindenféle téren megmutatkozni, alkotni. Rendezek, játszom, pályázatot írok, kiviszem a szemetet. Hát, jelenleg ennyi. Várom a folytatást.
SALLER – „VÉGIG FOGOD NÉZNI!” – Mottó: „Minden ellenségesség között a legveszélyesebb a közöny!” Márai Sándor
Feldmár Andrásegyik interneten fellelhető, az erőszakról szóló előadásán gondolkodva fogalmazódott meg bennem: az erőszakban nem a fizikai fájdalom a legrosszabb, hanem a megalázottság, a magunkra hagyottság, a szégyen. Úton, útfélen az erőszakba botlunk. Olyan emberekbe, akik nem gondolják végig szavaik erejét, tetteik utólagos következményeit. Pedig micsoda mondatok, közmondások hagyják el szánkat, melyekkel degradálunk, sértünk, és melyekkel gyermekeink gondolkodását formáljuk: „Pénz számolva, asszony verve jó!”, „Megeszed, vagy lenyomom a torkodon!”, „Egy pofonba még nem hal bele az a gyerek!”. A két órás előadás alatt megismertetem a résztvevőket a Saller című előadásunkkal és a hozzá készített drámapedagógiai foglalkozással. A foglalkozáson közreműködik kollégám, Al-Gharati Amir.
nincs létszámkorlát
|
Borsosné Horváth Krisztina, drámatanár, EU szakértő
A kecskeméti Szent Imre Katolikus Óvoda és Általános Iskola drámatanára vagyok. Három évvel ezelőtt alapítottam meg az iskola LÁJK színjátszó csoportját. LÁJK=Látvány, átélés, játék, közösség. Az idei tanévben még két színjátszó csoportot „kaptam”. Drámapedagógia: szerelemmunka. Ezen belül a gyermekszínjátszás a „szívem csücske”, a színpadi produkciók létrehozása, a létrehozás folyamatában a gyermeki személyiség kibontakozása számomra az igazi CSODA.
Egy előadás létrejöttének állomásai a Z generáció –behálóZva című szerkesztett játékkal kombinált életjáték bemutatásán keresztül.
Internet, facebook világa – erről szerettek volna a színjátszóim játszani, ez a téma érdekelte őket. Ennek mentén dolgoztunk: drámajátékokat játszottunk, improvizáltunk, énekeltünk, verseltünk, zenét kerestünk, ritmizáltunk. Olyan pillanatfelvételek készítésére törekedtünk, amelyek nem ítélkeznek, nem bírálnak. Inkább tükör: kik is ők, hogyan viszonyulnak a felnőtt üzenetekhez, hogyan alakulnak ily módon:
– a kapcsolatok, amelyek egyre személytelenebbek,
– a szerelmek, amelyek könnyen dobhatók, és – a megbántások. A tréning során bemutatásra kerül, hogyan állítottuk össze a színpadi produkciót: a résztvevőket a főbb jelenetek mentén bevonva játszunk, improvizálunk, megvizsgáljuk a látvány, tánc, ritmus hatásdramaturgiáját, szerkesztési elveit – ötletelünk, szerkesztünk, tapasztalatot cserélünk… alkotunk.
résztvevők száma 25 fő játszó + nézők
|
EBÉDSZÜNET
|
|
14.30 – 16.15 (koradélutáni blokk)
|
|
Fazekas Anna Dorottya, Fodor Éva, Szivák-Tóth Viktor – a KB35 Inárcs színész-drámatanárai, a MU, a Kultúra szigete című projekt résztvevői
A MU, a kultúra szigete című projekt a MU Színház kezdeményezésére, az inárcsi KB35, a Soltis Lajos Színház, a Tiszalúci Diáksport Egyesület és a MU Színház hosszú távú együttműködésének eredményeképpen jött létre. Közös vállalkozásunk célja az idősebb korosztály humán és kulturális értékeinek továbbvitele, ezáltal az egyéni kommunikációs, valamint kapcsolatteremtő képességek fejlesztése, a generációs problémák enyhítése. A négy településen párhuzamosan zajló foglalkozásokból 2015 novemberében a helyi közönségnek is szóló prezentáció, 2016 áprilisában pedig négy, a nézőket is aktív részvételre, véleménynyilvánításra ösztönző fórumszínházi előadás készült! Az ide vezető foglalkozásokból kaphatnak ízelítőt a résztvevők.
résztvevők száma 30 fő játszó + nézők
|
Fésüs Éva, magyar-olasz szakos tanár, drámatanár
Berhidán – Peremartonban tanítok. A drámával a Budapesti Vörösmarty Gimnáziumban fertőződtem meg, s 20 év óta nem is gyógyultam ki belőle. A „drámás” módszereket, játékokat a tanórákon is alkalmazom, de két színjátszó csoportban is együtt dolgozunk a gyerekekkel.
Ezt a foglalkozást azokból a gyakorlatokból állítottam össze, melyekből a PERSZE nevű csapat „Fonalak” című előadása született meg. Az előadást főként a kamaszkorú diákok által írt szövegekből készült, s ezeket a szövegeket ötvöztük a fonalakkal való játékkal. A téma főként az internettel kapcsolatos problémákat feszegette: hogyan jut el valaki addig, hogy csak ebben a világban mozogjon, meddig lehet elmenni a "fészbúkcelebségben", milyen következményei lehetnek ennek az "életmódnak"…
résztvevők száma 15 fő játszó + nézők
|
16.30 – 18.00 (késődélutáni blokk)
|
|
Vojtek Ildikó – a Fórum Társulat színész-drámatanára
Svéd, portugál és magyar mint idegen nyelv tanár, valamint frissen végzett drámapedagógus
LARS BARÁTNŐJE
Tanítási dráma óra a különbözőségek elfogadásáról, illetve a normális és abnormális viselkedés közötti elmosódott határról. A résztvevőket egy svéd faluba kalauzoljuk, ahol a saját tapasztalatokat szerezhetnek arról, hogy egy kis közösség hogyan változik meg, amikor egyik tagja a normákkal szembefordul. A foglalkozást az Oscar-jelölt Lars and the real girl című film ihlette, és nagy sikert aratott a Marczibányi tér drámapedagógia képzésén.
résztvevők száma 15 fő játszók + nézők
|
Csizmadia Ildikó (Budapest), színész, pedagógus. Színészként az ország több társulatában megfordultam, dolgoztam kőszínházban és független társulatokkal egyaránt. Tanítottam osztálytanítóként egy Waldorf iskolában, részt vettem alternatív pedagógiákkal kapcsolatos projektekben. A drámapedagógiában egyesíthetem személyiségem darabkáit.
SHOW MUST GO ON
Drámafoglalkozás fiataloknak.
A foglalkozás keretet nyújt, hogy fiatal sztárjelöltek bőrébe bújjunk. Lehetőség nyílik arra, hogy átéljük hétköznapjaikat, konfliktusaikat.
A játék a közösség és a siker aspektusait boncolgatja. Mi mit ér meg? Mely értékek fontosak, fontosabbak?
A drámafoglalkozás során beleolvadunk egy világba, ahol közösen gondolkodhatunk és érezhetünk. Együtt építhetünk egy történetet szerepekbe öltözve.
résztvevők száma 20 fő játszó + nézők
|
augusztus 18. (csütörtök)
|
|
10.00 – 12.00 (délelőtti blokk)
|
|
Vass-Eysen Ábel bábos-tanító, drámapedagógus vagyok, kilencedik éve tanítok a Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában. Szirtes Józsefné, a Báron Bábos Műhely és a Vándorbot báboskör alapítója hatására lettem bábos pedagógus. Báron Lászlótól, Debreczeni Tibortól, Szentirmai Lászlótól és Tóth Anitától kapott élmények alakítják, alakították az utat, melyet hivatásul választottam.
BÁB-JÁTÉK-ÉLMÉNY
Kisiskolásokkal dolgozva nagyon fontosnak tartom, hogy játszóim egyformán vegyék ki részüket egy-egy előadás megszületésénél. Ennek fontos eszköze, mikor a felkínált tárgyakból többen közösen hoznak létre egy-egy bábfigurát. Az előttünk álló két órában a kecskeméti bőröndömből előkerülő eszközökből, a részvevőkkel együtt figurákat, mesehősöket alkotunk. Miután megteremtettük saját bábjainkat, történetet kerítünk a többek által animált alakok köré.
résztvevők száma: 30 fő játszó + nézők
|
Komlóczi Zoltán, a pécsi Apolló Kulturális Egyesület munkatársa és az Eck Imre AMI tanára
Hogyan építsünk a gyerekek ötleteiből kreatív zenés és játékos foglalkozást? Mit csináljunk, ha nincs rendes termünk próbálni? Hogyan hasznosítsuk az adott tér elemeit? Ilyen és ehhez hasonló kérdések nyomán a tréning célja, hogy bemutassa azt a munkamódszert, amit egyesületünk sikerrel folytat középiskolások, és most már a gyermekszínjátszók között is.
nincs létszámkorlát
|
EBÉDSZÜNET
|
|
12.45 – 14.30 (déli blokk)
|
|
Jobbágy Kata és Bora Levente – a Trainingspot társulat tagjai
Kata a Kolibri Színház munkatársaként sajátította el a bábozás alapfogásait, maga is készít bábokat, Levente a Vaskakas Bábszínház tagja, idén Győrben a legígéretesebb pályakezdőnek választották.
BÁBOS ALAPOK
Tréningünk leginkább az élményszerzésre fókuszál: hogyan válik bábbá egy egyszerű rongy, egy pohár, tölcsér, vagy egy reszelő. A résztvevők elleshetnek bizonyos alapfogásokat, de leginkább arra koncentrálunk, hogy animálás közben milyen belső utat járhatunk be, és mi kell ahhoz, hogy a tárgy megéledjen a kezünkben.
résztvevők száma 25 fő játszó + nézők
|
Szikra Ágnes (Veszprém), újrakezdő magyar szakos tanár, a drámapedagógia személyiségformáló erejét – ifjú korától kezdve – saját bőrén megtapasztaló, gondolkodó lény
HANGZÓ DALLAM – DALLAMVERS – VERSSZIMFÓNIA
Játékos foglalkozás istenes versek nyomán
A foglalkozás segítségével ismert és kevéssé ismert költők istenes versein keresztül juthatunk közelebb saját istenről alkotott fogalmainkhoz, ezen keresztül oszthatjuk meg egymással ritkán átadható belső képeinket. Mindezt egy fantáziajáték során tapasztalhatjuk meg a hangok és a ritmus segítségével.
résztvevők száma 25 fő
|
14.45 – 16.00 (délutáni blokk)
|
|
FLASH – HELYZETKÉP
családias nyári kerekasztal-beszélgetés négy, rövid témafelvezető kiselőadás után
Dolmány Máriával, Kaposi Lászlóval, Tóth Zoltánnal, Pap Gáborral,
drámatanárokkal és/vagy rendezőkkel, a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnökségének tagjaival
Lehet kérdezni bennünket például az általános iskolai drámatanításról, a drámatanítás középiskolai szerepéről, a dráma felsőoktatásbeli helyzetéről, az alapfokú művészetoktatás színjáték tagozatáról, a színházi nevelésről, a gyermekszínjátszásról, a kreatív ének és zenéről, a tanítási drámáról stb.
És legfeljebb szerepeket cserélünk, ha kiderül, hogy valamiről a résztvevők tudnak sokkal többet: akkor mi kérdezünk.
|
A programváltoztatás jogát fenntartjuk!
Az esetleges változásokat a honlapunkon (www.drama.hu) tesszük közzé.