A képzés célja: olyan drámainstruktorok képzése, akik közművelődési és művészeti intézményekben vagy a médiában képesek a kulturális tervezésben és szervezésben, illetve a drámajátékok tervezésében és vezetésében való jártasságot igénylő feladatkörök ellátására. Képesek továbbá színházaknál, filmekben színészi feladatok, illetve szabadidő-szervezői feladatok ellátására. A szakon végzettek kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusban történő folytatásához.
(A szöveg szellemi szintjének minősítése a honlap szerkesztőjétől származik – KL, sk.)
A teljes szöveg az alapképzési és hitéleti szakok friss jegyzékében szerepel – a 315-317. oldalon található rész a folytatásban is olvasható.
1. Az alapképzési szak megnevezése: drámainstruktor (Drama Instruction)
2. Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése
– végzettségi szint: alapfokozat (baccalaureus, bachelor, rövidítve: BA)
– szakképzettség: drámainstruktor
– szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Drama Instructor
– választható szakirányok: színjáték, drámajáték (Specialization in Acting; Specialization in Educational Drama).
3. Képzési terület: művészetközvetítés
4. Képzési ág: drámakultúra
5. A képzési idő félévekben: 6 félév
6. Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit
6.1. Az alapozó ismeretekhez rendelhető kreditek száma: 25-30 kredit
6.2. A szakirányhoz rendelendő kreditek száma: 60-70 kredit
6.3. A szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 10 kredit
6.4. A szakdolgozathoz rendelt kreditek száma: 8 kredit
6.5. A gyakorlati ismeretekhez rendelhető minimális kreditérték: az összes kredit legalább 60%-a.
7. Az alapképzési szak képzési célja, az elsajátítandó szakmai kompetenciák:
A képzés célja: olyan drámainstruktorok képzése, akik közművelődési és művészeti intézményekben vagy a médiában képesek a kulturális tervezésben és szervezésben, illetve a drámajátékok tervezésében és vezetésében való jártasságot igénylő feladatkörök ellátására. Képesek továbbá színházaknál, filmekben színészi feladatok, illetve szabadidő-szervezői feladatok ellátására. A szakon végzettek kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusban történő folytatásához.
a) Az alapképzési szakon végzettek ismerik:
– a művelődéstörténeti és művészettörténeti folyamatokat
– a műelemzés, a dráma- és színházelemzés eljárásait
– a színházi menedzsment főbb kérdéseit
– a színház gyakorlati működését
– a színházi és kulturális szervezés kérdéseit
– a színpadi zene és mozgás főbb kifejezőeszközeit
– az előadáskészítés és az előadáselemzés műveleteit
– a dráma- és színháztörténet főbb korszakait
– a drámapedagógia főbb területeit
Drámajáték szakirányon továbbá:
– a drámajáték általános alkalmazását, gyakorlatát
– a drámapedagógia történetét, iskoláit és válfajait
– a drámapedagógia gyakorlatának főbb kérdéseit, a dráma mint módszeregyüttes pedagógiai programokba történő építését és tanterven túli iskolai alkalmazását
– a (kulturális) szabadidő szervezésének speciális módjait
Színjáték szakirányon továbbá:
– a beszédtechnika eszközeit
– általános színészi eszközöket
– zenés és bábszínészi eszközöket
b) Az alapképzési szakon végzettek alkalmasak:
– közművelődési és művészeti intézményekben, a médiában és az igazgatás területén olyan feladatkörök ellátására, amelyek a kulturális tervezésben és szervezésben, illetve a drámajátékok tervezésében és vezetésében való jártasságot igénylik;
– művész szakképzettséggel rendelkező szakemberek mellett referensi feladatok ellátására;
– színházaknál, filmekben színészi feladatok ellátására;
– közművelődési intézményekben szabadidő-szervezői feladatok ellátására;
c) A szakképzettség gyakorlásához szükséges adottságok és készségek:
– készségek fejlesztésére, új kompetenciák kialakítására irányuló igény
– vizuális intelligencia
– jó együttműködési és kommunikációs készségek
– saját tevékenység reális megítélésének képessége, kritikai szemlélet
– kreativitás, sikerorientáltság
– a minőség iránti elkötelezettség és felelősségtudat
– az értékek feltárására és megtartására törekvő céltudatos magatartás
– jó szervezőkészség
8. Az alapfokozat és a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök:
– Alapozó ismeretek 15-20 kredit:
alapvető művelődéstörténet, vizuális művészeti ismeretek, társadalomtudományi, gazdaságtudományi, vezetés- és szervezéstudományi alapismeretek, drámapedagógiai alapismeretek,
– Szakmai törzsanyag:123-168 kredit
a) szakmai alapozó modul: 35-50 kredit
műelemzés, drámaelemzés, színpadi zene és színpadi mozgás, színházi menedzsment, a színház gyakorlati működése, színházi és kulturális szervezés, az előadás-készítés és az előadáselemzés általános ismeretei
b) differenciált szakmai ismeretek: 88-118 kredit
választható szakirányok: 60-70 kredit
drámajáték szakirányon: alkalmazott színházismeret, előadás-készítés és előadáselemzés, alkalmazott drámajátékosi ismeretek, drámajátékosi gyakorlatok, drámapedagógia, kulturális szabadidő tervezés és szervezés
színjáték szakirányon: alkalmazott színházismeret, előadás-készítés és előadáselemzés, beszédtechnika, általános színészi ismeretek, zenés színészi ismeretek, bábszínészi ismeretek
szakmai gyakorlat: 20-40 kredit
szakdolgozat: 8 kredit
c) egyéb választható ismeretek: 8-12 kredit
a (továbblépésként) tanári mesterképzési szak választása esetén a tanári felkészítéshez szükséges 10 kredit-értékű pedagógiai és pszichológiai modul ismeretei (a szabadon választható tárgyak terhére).
9. Szakmai gyakorlat:
A szakmai gyakorlat színházakban, közművelődési intézményekben, színházi terápiát végző centrumokban végzett, minimum 150 órás évközi gyakorlat, amely az adott felsőoktatási intézménytől függően meghatározott heti óraszámban, 15 hét/félév időintervallumban, vagy 8 óra/nap időtartamban folyik.
10. Idegennyelvi követelmények: Az alapfokozat megszerzéséhez egy élő idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2) komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges.