Regionális művészetpedagógiai módszervásár
Hírös Agóra – Ifjúsági Otthon 2017. november 11.
Indulj el, ahogy vagy. Használd, amid van. Tedd, amit tudsz. (A. Ashe)
TÉMÁNK: A MOTIVÁCIÓ
(A részletes program a címre vagy a TOVÁBB feliratra kattintva olvasható, valamint letölthető.)
9.00 – 9. 30 Regisztráció
9.30 Megnyitó
Légből kapott motiváció
Improvizációs játék a motiváció témájára
Előadják: a Kecskeméti Színjátszó Műhely tagjai
Rendező:Sárosi Gábor
10.00 -11.00 ELŐADÁSOK
Szemléletváltás
„Nem csupán képességeinktől vagy tehetségünktől, sokkal inkább szemléletmódunktól függ, elérjük-e céljainkat. A megfelelő szemlélettel nemcsak gyerekeinket motiválhatjuk iskolai teljesítményük javítására, de mi is rengeteget fejlődhetünk mind személyes, mind szakmai téren.”
(Carol S. Dweck)
Az előadáson a növekedő szemlélet lényegével szeretném megismertetni a résztvevőket, mely remélem ösztönzően fog hatni a diákokkal való munkájukban.
Előadó: Virág Krisztina középiskolai tanár, viselkedéselemző (Budapest)
Hová rejtőzik a lelkesedés?
"Tanár úr, én ma nem tudok játszani, mert demotiváltnak érzem magam!" (negyedik osztályos tanítvány)
A 21. század temérdek dolga a projektszerűségről és a lecserélhetőségről szól. A számtalan karnyújtásnyira lévő lehetőség (eldöntheted, mi szeretnél lenni), a felugró ablakok (internet, chat, mobiltelefonok) világa, a rövidebb időtartamra tervezhető folyamatok (pályázatok, projektek), valamint az emberi kapcsolatok virtuális és valós szinten történő kézben tartása
(van játszótér – és van facebook) mára mindennapi életünk részévé vált, de szinte kizárólag az intellektust tornáztatják. Ez fárasztó, és ez a fáradtság sokszor enerváltságban mutatkozik meg. Motivációhiány? Csak a tünetek hasonlítanak. Milyenek a drámás tevékenység lehetőségei, és hogyan képzeljük el ezek hatásmechanizmusát?
Előadó: Komáromi Sándor művészeti vezető,Teleszterion Színházi Műhely(Pápa)
BEMUTATÓ FOGLALKOZÁSOK
11.00 „Hinnye!” (*)
Bemutató foglalkozás kisiskolás gyermekcsoporttal
A Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 2. osztályának hétköznapjaiból szedtük csokorba a gyakorlatokat. Olyan játékokat választottunk, amelyek a tantárgyi tanórákon színesítik, gazdagítják a munkát, segítik a megértést. Hisszük, hogy a művészeti nevelés eszközei a báb, a dráma, a képzőművészet a mindennapi tanítási gyakorlatunk eszközei kell, hogy legyenek…. Tilinkó nyomába lépdelve mutatjuk meg kedvenc munkaformáinkat, játékainkat, gyakorlatainkat.
Vezeti: Vass- Eysen Ábel drámapedagógus és Graczáné Tóth Andrea tanító (Kecskemét)
11.00* Fedezd fel – alakítsd át! (*)
Bemutató foglalkozás középiskolásokkal
Rövid bemelegítés és kis mozgás után olyan játékokat játszunk, melyek mindegyike az önmagunkból kifelé forduló figyelem felébresztését segíti elő. A másikat látni, a másikra figyelni sokszor nem is olyan könnyű. Némi humor, és néhány, a közvetlen környezetünkben fellelhető ember és tárgy szükségeltetik csak ahhoz, hogy ami addig szürke volt, hirtelen újra érdekessé váljon.
Vezeti: Komáromi Sándor művészeti vezető,Teleszterion Színházi Műhely(Pápa)
12.30 – 13.30 EBÉDSZÜNET
14.0 – 15.15 ELŐADÁSOK
Hogyan és miért?
Drámás vagy drámai, hangos vagy hallgatós egy óra? HÍDon vagy HÍD alatt vagyunk? Interaktív gondolatok a HÍD programról – ahogyan nálunk működik a dráma – és önmagam motiválásáról…
Előadó: Gudricza Csilla drámapedagógus(Kecskemét)
(A HÍD – program, olyan tanulóknak kíván új esélyt és szakképzési bekapcsolódási lehetőséget adni, akiknek az iskola korábban jellemzően kudarcélményt jelentett, akiknek tanulmányi előmenetele akadozott, illetve beilleszkedési nehézségeik adódtak, és emiatt nem fejezték be az általános iskola 7. vagy 8. osztályát, de betöltötték már 15. életévüket, ellenben nem múltak el 23 évesek.)
Ujjé! Hallok, látok, beszélek…
Az élménnyel szerzett tudás a motiváció növelésében
Milyen lehetőséget rejt a tevékenység-központú pedagógia alkalmazása az általános iskola felső tagozatán? Hogyan kapcsolhatók össze a drámapedagógia gyakorlatával? Milyen mértékben aktiválhatók a diákok, mennyire lesznek résztvevői saját tanulási folyamatuknak? Mennyit és mit ér az így megszerzett tudás? Tud-e, mer-e a pedagógus szemléletet váltani, módszerein változtatni? – kérdések és válaszok egy jó gyakorlat bemutatásával.
Előadó: Kulcsár Marianna drámapedagógus (Kecskemét)
TRÉNINGEK
15.15 – 17.15
„Tedd meg!” – motivációs kísérletek és tanulságok (*)
foglalkozás a résztvevők bevonásával
„Az érdek nélküli, érdeklődés nélküli élet érdektelen.” ( Csíkszentmihályi Mihály ) „
Lusta gyerekek pedig nincsenek. Amit lustaságnak tartunk, az vagy az egészség, vagy az érdeklődés hiánya.„ ( Henning Köhler )
Gyakorlatokkal – köztük a kritika alá vonandó címadóval – indul a foglalkozás, amelynek nagyobb részében tréningszerűen járjuk körül az érdeklődés felkeltésének és fenntartásának nehézségeit.
A szemelvényekkel tarkított együttlét második szakaszában a „verssüketség” ellen irányuló drámaóra-részlet adja a saját élményűség alapját.
Hogyan motiváljuk tanítványainkat történettel, verssel, dallal, jelenléttel, szóval, tettel, „vérrel, vassal, vencsellővel”? Nincsenek kész válaszaim, de egy – erre az alkalomra szerkesztett – képsorozattal mégiscsak állást foglalnék. Akár egy kerekasztal beszélgetés bevezetéseként is…
Vezeti: Török László, Dafti drámapedagógus (Szabadszállás)
14.00 – 17.00
Akár egy némafilmben (*)
műhelyfoglalkozás diákszínjátszók számára
Ritmusgyakorlatok, valamint fogó- és dominanciajátékok szolgálnak bemelegítésül, majd dolgozunk egy kicsit a színészethez elengedhetetlen belső intenzitásunk felébresztésén, megtapasztalásán, megerősítésén. A sok-sok zenét használó játékok során megtanuljuk szó nélkül kifejezni azt, ami bennünk van, majd egyéni, páros és csoportos "mini jelenetekben" ki is próbáljuk azt, amit tapasztaltunk.
Vezeti: Komáromi Sándor művészeti vezető,Teleszterion Színházi Műhely(Pápa)
18.00 Ami engem motivál …
Kerekasztal beszélgetés a motivációról a Drámapedagógiai műhely tagjai és vendégeink részvételével.
A beszélgetést Kriskó János vezeti
19.30A módszervásár zárása terített asztal mellett.
Közben: képes beszámoló az idei Fantázia drámajátszó és a Parádi Amatőrszínjátszó Tábor eseményeiből
A*-gal jelölt programok párhuzamosan kerülnek megrendezésre
Részvételi díj: 800 Ft
Részvételi díj ebéddel: 1.500 Ft
A rendezvényen szakmai kiadványok vásárlását biztosítjuk.
A részvételhez előzetes regisztráció szükséges az egyes műhelyfoglalkozások
korlátozott befogadóképessége miatt.
Diákszínjátszóknak a tréningen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Regisztrálni az alábbi online felületen lehet:
Jelentkezési határidő: november 8.
Információ:
Józsa Kata programvezető (katalin.jozsa@hirosagora.hu; 30-365-79-66)
A program a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ Nonprofit Kft,
a Kecskeméti Drámapedagógiai Műhely, a Báron Bábos Műhely és a Kecskeméti Színjátszó Műhely közös rendezvénye
Támogató: Nemzeti Kulturális Alap