Címlap

SZÍNHÁZI LECKE (17.)

0 csatolmány

A közösségi „színházcsinálás” lehetőségei
(és lehetetlenségei?)

Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 2020. február 8.
A SZÍNHÁZI LECKE a Marczibányi Téri Művelődési Központ és a Magyar Drámapedagógiai Társaság közös rendezvénye.
A tizenhetedik alkalommal megrendezésre kerülő módszertani napot gyermek- és diákszínjátszó csoportvezetőknek, -rendezőknek, drámatanároknak, színházi neveléssel foglalkozóknak, független színházi műhelyek munkatársainak, színház- és drámaszakos hallgatóknak, művészeti iskolák tanárainak, színi stúdiók tanulóinak, közművelődési szakembereknek, szakmabeli és szakmán kívüli érdeklődőknek egyaránt ajánljuk.
A 2020-as SZÍNHÁZI LECKE a közösségi alkotás lehetőségeivel, stratégiáival és/vagy technikáival foglalkozik. A színház mindig is közösségi művészeti ág volt. Itt és most főként (de nem kizárólagosan) az érdekel bennünket, amikor az alkotói folyamat a kezdeteitől, már a darab létrehozásának első fázisaitól közösségi. És ebben a tekintetben mindegy, hogy maga a folyamat, a közösségi színház létrehozása gyerekekkel, diákokkal vagy felnőttekkel történik.

Olyan szakmai vendégeket hívtunk erre a napra, akiknek a fentiekkel legfeljebb csak jelezhető, bekeretezhető, de egészen pontosan nem megadható közösségi alkotói folyamatról mondandójuk, megosztható tudásuk van, (variációk következnek) akik abban részt vettek / azzal foglalkoztak / azt fontosnak tartották / azt fontosnak tartják.
Szeretnénk ezen a szakmai napon tapasztalatokat felmutatni, inspirálni, elgondolkodtatni. Mindezt azzal a bevallott, sőt, reklámozott céllal tesszük, hogy ebből a hazai gyermekszínjátszó, diákszínjátszó és felnőtt csoportjaink minél többet profitálhassanak.
És akik megosztják ezirányú tapasztalataikat velünk, a SZÍNHÁZI LECKE nézőivel, résztvevőivel:

GÁSPÁR MÁTÉ
Kulturális menedzser, egyetemi oktató. A Krétakör Színház kialakításában és működtetésében dolgozott Schilling Árpád mellett 1998-2010 között. Ebben az időszakban számos szakpolitikai munkabizottság és pályázati kuratórium tagja. Másfél évtizede tart egyetemi kurzusokat színházi menedzsmentről. 2014 óta az SzFE oktatója, a drámainstruktor képzés elindítója és osztályfőnöke Golden Dániellel, jelenleg az Elméleti és Művészetközvetítő Intézet megbízott vezetője.
SZIVÁK-TÓTH VIKTOR
Szivák-Tóth Viktor (sz. 1983) rendező, színész, drámatanár, dramaturg. A KB35 Inárcs társulat művészeti vezetője, a Múzsák Alapfokú Művészeti Iskola tanára, színjátszó csoport-vezető, a Szkéné Színház ifjúsági programjának szakmai vezetője. Szabadúszóként dolgozott a Kerekasztal, KÁVA, RÉV, Soltis Lajos, FAQ Színházaknál, a Vekker Műhely produkcióiban, a Griff Bábszínházban, az Utca-SzAK projektjeiben, színházi-nevelési szakemberként a k2 Színháznál és a Nézőművészeti Kft.-nél. Fő érdeklődési területe a közösségi színház, legyen szó civilekkel létrehozott projektekről, vagy résztvevő színházi műfajokról. 
BOROSS MARTIN
Boross Martin (sz. 1988) színházrendező. A STEREO AKT kortárs színházi alkotócsoport művészeti vezetője, korábban az Artus tagja. Színházi dramaturg szakon szerzett diplomát 2012-ben. A STEREO AKT eddig készült 15 előadása mellett rendezett dokumentumfilmet, operát és utcai performanszokat is. Posztdramatikus előadásaira jellemzőek a részvételi, interaktív formák, dokumentum alapanyagok használata, valamint a közösségi és politikus témaválasztás. Budapesten kívül dolgozott Németországban, Spanyolországban, Lengyelországban, Romániában, Dániában, valamint az Egyesült Államokban. 2016-ban Junior Príma-díjat nyert. 
PERÉNYI BALÁZS
Drámatanár, rendező. A Vörösmarty Mihály Gimnázium tanára. Tanított a Keleti István Művészeti Iskolában színház- és drámatörténetet, művelődéstörténetet, színészmesterséget, drámatagozatos iskolákban kreatív játékot, színjátékot, drámát, illetve színház- és drámatörténetet; a Színház- és Filmművészeti Egyetem drámatanár képzésében színház- és drámatörténetet. 2008-ban tagja volt a POSZT szakmai zsűrijének. A Pesti Magyar Színiakadémián színháztörténetet tanít.

A nap házigazdája: Kaposi László, a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnöke
9.30 – 10.45
GÁSPÁR MÁTÉ
Közösségből alkotni
Trendek és jógyakorlatok külföldről
Az utóbbi időben itthon több hivatalos program is célul tűzte a fiatalok színházi nevelését. Ezek rendszerint az intézmények (a professzionális művészek) és az iskolák (tanárok és diákok) együttműködésére alapoznak. De vajon elősegítik-e ezek a megszólítottak bevonását, alkalmat teremtenek-e a közösségi élmény megtapasztalására, a saját történetek elmesélésére? Beszélhetünk erről is, de inkább néhány inspiráló nemzetközi példán keresztül azt vizsgálom, hogy milyen szemlélettel és módszertannal kísérleteznek azok, akik a kulturális nevelést és a közösségi alkotást egyszerre valósítják meg. Elméleti jellegű ráhangolódás illusztrációkkal a nap további, mozgalmasabb műhelymunkáira.
11.00 – 12.45
SZIVÁK-TÓTH VIKTOR
DE HOL VAGYOK ÉN?
közösségi színházi workshop 90 percben
Ha nem kész szöveggel érkezünk egy társulathoz, csoporthoz, és szeretnénk a szereplők gondolataiból, élményeiből kiindulva előadást készíteni, adódik jó néhány kérdés:

  • Hogyan találjuk meg a közlendőnket?
  • A témakereséshez milyen inspiratív formákat találhatunk?
  • Hogyan késztessük a csapatot formakeresésre?
  • Hogyan mélyítsük az ötleteket?
  • Hogy állhat össze egy színre vihető dramaturgia a sok ötletből?
  • Hogy alakíthatunk ki ehhez egy alkalmas teret?
  • Hogyan maradhat élő a szövegmondás a szövegkönyv lejegyzése után?
  • Mi a szerepe a rendezőnek egy ilyen munkafolyamatban?
  • Hol van a rendező és hol a színészek az elkészült produkcióban?

A sajátélményű workshop ebben a rövid időben elsősorban a téma- és formakeresésre, a szöveg életben tartására, térhasználatra ajánl megoldásokat, melyeket ki is próbálunk. A dramaturgiát érintő kérdéseket pedig megvitatjuk.
Ha valaki csak megfigyelőként venne részt, ezt is megteheti. A véleménye ettől ugyanolyan fontos marad.

13.00 – 14.45
BOROSS MARTIN
Polgárok színpada 
Míg a világ progresszív felén egyre tágul a részvételi színházi formák univerzuma; sőt az alkotók szerint igény is van rá, addig nézőként azért mindenki frászt kap, ha a „bevonás” szándékát sejti. Akkor most hogy van ez?
A STEREO AKT az elmúlt években a nézők rendhagyó pozícionálása mellett egyre gyakrabban készít előadásokat nem-színész szereplők (csúnyán mondva civilek) részvételével. De mit keres egy civil a színpadon? Minek vesződünk amatőrökkel? Mit hoz magával a produkcióba egy cégvezér, egy zárlakatos vagy egy hajléktalan ember? Hogyan válhat minden néző résztvevővé és miért fontos nekünk ez egyáltalán?
Esettanulmányok dokumentum- és részvételi színházi példákon keresztül az amatőr közreműködőkkel folytatott munka lehetőségeiről és buktatóiról.
Közreműködnek: a STEREO AKT társulat művészei.
15.00 – 16.45
PERÉNYI BALÁZS
Egyedül megy? Egyedül nem megy?
Menjetek, dolgozzátok ki! Írjátok meg! Rakjátok össze! Dolgozzatok rajta! Dolgozzátok át! Öt perc felkészülési idő van! Ki mutat elsőként!
Hangzik el gyakran a próbán, tréningen, színészképzésben, és a gyerekek, diákok, színészhallgatók, amatőr színjátszók elvonulnak és ki- és át- és megdolgozzák.
De mi történik ilyenkor? Mikor hatékonyak, lelkesek és mikor kevésbé vagy egyáltalán? Na és mitől függ, hogy lelkesek, hatékonyak vagy kevésbé, vagy egyáltalán… Tényleg, mi zajlik ilyenkor? Szabad kiengedni őket vagy jobb a teremben? Lehet, szabad, kell-e kontrollálni? Na és kik dolgozzanak együtt? Akik tudnak? Akik szeretik egymást? Vagy pont, hogy nem? Szeressék csak meg egymást közben?
Nem biztos, hogy van, ha van válasz ezekre a nyugtalanító kérdésekre, s ha van is, akkor megtalálható, ha megtalálható, akkor éppen mi fogjuk megtalálni, és pont február 8-án. De megpróbáljuk. Közösen keressük több generáció színjátszóinak, diákjaimnak segítségével – nagyon gyakorlatiasan.

Információ: orszagos.talalkozo@gmail.com +3670 335 3959
Regisztráció itt: https://forms.gle/YoR9u1DHi1R4ao1K6

RÉSZVÉTELI DÍJ:       2500 Ft
(a Magyar Drámapedagógiai Társaság tagjainak: 1250 Ft)
A fizetés módja:         a részvételi díj fizethető átutalással (február 3-ig)
vagy a rendezvény napján 8 órától.
Online díjfizetéshez bankszámlaszám: II.Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft., 12001008-01351837-00100005 Raiffeisen Bank
Kérjük, tüntesse fel, hogy Színházi lecke, és adja meg a résztvevő nevét.
A számla a helyszínen átvehető, amihez számlázási adatokat kérünk: küldjék el az utalás napján a matitkar@marczi.hu e-mail címre a számlázási adatokat (név/cím). Amennyiben a számlázási adatokat nem kapjuk meg, úgy a számla a résztvevő nevére lesz kiállítva. Számlázással kapcsolatos utólagos reklamációt nem áll módunkban elfogadni.
Támogató:  Nemzeti Kulturális Alap Közművelődés Kollégiuma, II. Kerületi Önkormányzat

SzerkesztőSZÍNHÁZI LECKE (17.)
Ehhez a bejegyzéshez nincs csatolmány hozzáadva.