FRISSÍTVE augusztus 16-án!!!
Figyelem, Boros Ádám, Tara Andrea, Almássy Bettina, Réti Adrienn, Balla István és Kovács Tímea (Kedélyjavító c.) foglalkozására már nem lehet regisztrálni.
A többi foglalkozás esetében ez még megtehető.
Krasznahorkai Ágneshez játszóként nem lehet már regisztrálni (nézőként még igen).
Műhelyfoglalkozások – tréningek – előadások
Időpont: 2017. augusztus 17-18. (csütörtök-péntek)
Helyszín: Marczibányi Téri Művelődési Központ (1022 Budapest, Marczibányi tér 5/A)
Szervező: Magyar Drámapedagógiai Társaság
A Dráma van – nyáron is (2017) létrejöttét a II. Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft. segíti. Köszönjük a támogatást!
A foglalkozások létszámkorlátosak ezért a rendezvényen való részvétel regisztrációhoz kötött.
A drámaórák saját élményű foglalkozások, melyeket elemző beszélgetés követ. A programok többségén a játszók száma limitált, a de lehetőség van nézőként való részvételre is – a termek befogadóképességének határáig.
Folytatás a CÍMRE vagy a TOVÁBB feliratra kattintva.
A REGISZTRÁCIÓ MENETE:
A sikeres (és rövid idő alatt lebonyolítható) regisztráció érdekében a következőket javasoljuk:
1. Tekintse meg a részletes programot, majd válasszon a párhuzamosan futó foglalkozások közül.
2. Töltse ki a regisztrációs űrlapot.
3. Ha megválaszolt minden kérdést, lapozzon.
4. Ha kiválasztotta a programokat, kattintson a „küldés” vagy „submit” gombra.
5. A regisztrációjáról egy visszaigazoló e-mail fog érkezni az ön által megadott e-mail címre (ha nem kapta meg, kérjük jelezze azt az mdpt.dramavan@gmail.com e-mail címen.
6. Ne felejtse el a regisztrációs díjat átutalni, mert a regisztráció csak a befizetéssel válik véglegessé! (A létszámkorlátos foglalkozásokon a helyek a befizetés sorrendjében töltődnek be.)
7. A rendezvény napján az aulában elhelyezett regisztrációs pultnál átveheti a belépőt és a befizetést igazoló számlát.
Figyelem! Regisztrációs díjat nem utalunk vissza.
Regisztrált, de később kiderül, hogy mégsem jön? Kérjük, jelezze minél előbb a mdpt.dramavan@gmail.come-mail címen. Segítségét a részvételre várakozók nevében is köszönjük!
REGISZTRÁCIÓS DÍJ: 1500 Ft/nap
Az MDPT tagjai számára 1000 Ft/nap
Érvényes tagság feltétele a befizetett éves tagdíj, amelynek összege 4000Ft/év. Belépés egyesületünkbe a honlapon leírtak szerint lehetséges. (Módszertani rendezvényeinken jelentős kedvezménnyel vehetnek részt egyesületünk tagjai!)
Bankszámlaszám: Magyar Drámapedagógiai Társaság, 11701004-20065946 (OTP BANK). Az azonosíthatóság érdekében kérjük, hogy a megjegyzés rovatba írja be a nevét.
Az online befizetés határideje: augusztus 15. (kedd).
Lehetőség van a helyszínen történő befizetésre is, de elképzelhető, hogy addigra betelnek a programok, ezért javasoljuk az átutalást.
SZERETETTEL VÁRJUK RENDEZVÉNYÜNKÖN!
CSÜTÖRTÖK, augusztus 17.
9.00-10.20
|
9.00-10.10
|
Kovács Tímea
DÖBRÖG
drámaóra felső tagozatosoknak
A zsarnokság, elnyomottság, megfélemlítés hatása a lélekre. Akarunk-e/tudunk-e küzdeni az igazságért a hatalom ellenében?
Bizonyára emlékeztek Fazekas Mihály Lúdas Matyi történetére. Most annak a falunak a lakóiról fogunk játszani, akik fölött a zsarnokságáról hírhedt Döbrögi uralkodik…
„Jászfényszarun vagyok pedagógus az általános iskolában és a művészeti iskola színjáték tanszakán; ezen kívül gyermek- és felnőtt színjátszó csoportokat vezetek.”
résztvevők: 25 fő játszó + nézők
|
Réti Adrienn
BESZÉLJÜNK SZÉPEN A SZÍNPADON
workshop színjátszóknak
A beszéd fontos része bármilyen alkotótevékenységünknek.
Ebben az egy órában színjátszó csoportok vezetőinek és minden, a téma iránt érdeklődőnek szeretnék hasznos segítséget nyújtani saját egyetemi, színházi, és tanársegéd tapasztalataimból merítve a színpadi beszéd tökéletesítéséhez. Forrásanyagokat és bárki számára elsajátítható alapgyakorlatokat válogattam össze, amit a résztvevőkkel gyakorlatban is kipróbálunk majd.
„2009-ben végeztem a színművészeti Egyetem színész szakán. Az Egyetem elvégzése után a Bárka Színház majd a Vígszínház társulatának voltam a tagja. Most szabadúszó színészként dolgozom, s mellette fiatalokkal kezdtem foglalkozni. Múlt évben dolgozhattam a Nemes Nagy Művészeti Szakközépiskolában két előadáson is alkotótársként Szent-Ivány Kinga mellett táncosokkal.”
résztvevők: 25 fő játszó + nézők
|
SZÜNET (10.20-10.30)
|
|
10.30.-12.00
|
10.30-12.00
|
Pulay Róbertné
VARIÁCIÓK AZ EMBERI TESTRE
drámajátékok biológia órán
A drámajátékok felhasználásának lehetőségei egy 8. osztályos biológia órán, az emberi test témakörében.
„A Pápai Weöres Sándor Általános Iskola biológia és kémia szakos tanára vagyok. Idén szereztem drámapedagógusi diplomát a Széchenyi István Egyetemen. Szívesen csatlakoztam iskolánk Bevált jó gyakorlatának természettudományok terén való népszerűsítéséhez, melynek célja a tananyag feldolgozása a drámajáték eszközeivel. 2013 óta használom a drámapedagógiát, mint módszert a mindennapi munkámban: a tanórákon, a tanórán kívüli tevékenységekben, a szülőkkel való kapcsolatépítésben, a konfliktuskezelésben. Hiszem, hogy a drámapedagógia elemeivel a természettudományokat közelebb hozhatjuk a gyerekekhez, segíthetjük ezáltal a természettudományos gondolkodás, jártasság kialakulását.”
résztvevők: 25 fő játszó + nézők
|
Boros Ádám – Horváth Veronka
SZÍNJÁTSZÓ WORKSHOP
Az eddigi, legalábbis változatosnak mondható tapasztalataim arra a következtetésre juttattak, hogy a színészi állapot elérése nem feltétlenül a szituáció „rendező szája íze” szerinti elvárás alapú megvalósításban rejlik. Rengetegszer találkoztam magamban is, kollégáimban is az ún. színpadi görccsel, ami legjobb esetben is közhelyes megoldást, maníros játékot, kopogós mondatokat szül. Azt keresem mindenkori munkáimban, hogy hogyan lehet ennek a destruktív állapotnak elejét venni. A workshop keretén belül foglalkoznánk a színjátékos energiák fölszabadításának lehetőségeivel, a partnerre való figyelemből építkező szituációk kibontásán, a helyzeti adottságok improvizatív alkalmazásán alapulva olyan kreatív állapot megteremtésével, amelynek eredményeképp a színészi játékból a játékosság érvényesül. Ne legyünk frappánsak, ne megmutatni akarjuk magunkat, hanem fedezzük föl magunkban azt az állapotot, amikor egymásra, a környezetünkre, a szituációra a legadaptívabb módon tudunk reflektálni. A workshop kidolgozásában és megvalósításában Horváth Veronkát kértem segítségül, aki 16 éve dolgozik a Piros Orr Alapítvány bohócdoktoraként, mindamellett színészmesterséget tanít Tóth József alkotótársaként a Keleti István Művészeti Iskolában.
„2003 óta foglalkozom színészettel, részt vettem kőszínházi, illetve független színházi előadások létrehozásában, kipróbálhattam magam prózai, fizikai, animációs, drámapedagógiai területeken egyaránt, sok esetben ezek ötvözésével.”
résztvevők: 20 fő játszó + nézők
|
SZÜNET (12.00-12.30)
|
|
12.30-14.30
|
12.30-14.30
|
Horváthné Árvai Mária
ELSŐ NAP(OK) AZ ISKOLÁBAN
drámaprojekt kisiskolásoknak
Az első napok élményei az óvodából az iskolába kerülő kisgyerekek számára nagyon meghatározóak. Fontos, hogy motiváló, szorongásoldó, kellőképpen izgalmas, de ugyanakkor biztonságos légkör vegye őket körül az első pillanattól kezdve. Ennek megvalósítására szolgáló 10 órából álló foglalkozássorozat összesűrítésére teszünk kísérletet.
„A Pápai Weöres Sándor Általános Iskola tanítója és drámapedagógusa vagyok. 2000 óta használom a drámapedagógiát, mint módszert a mindennapi munkámban: a tanórákon, a tanórán kívüli tevékenységekben, a gyermekszínjátszásban, a szülőkkel való kapcsolatépítésben, a konfliktuskezelésben, a pedagógus továbbképzésekben és a felnőttképzésben is. Vallom, hogy a drámapedagógia az egyik lehetséges eszköz a kezünkben, amellyel a gyerekek számára élményszerűvé tudjuk tenni a tanulást, a magunk számára pedig a tanítást.”
résztvevők: 25 fő játszó + nézők
|
Tara Andrea
„EGYÜTT MŰKÖDÜNK.”
saját élményű foglalkozás
Saját élményeimből azokat a gyakorlatokat gyűjtöttem össze, amelyeket a mindennapokban használok drámaórákon, színjátszó próbákon.
Foglalkozásom örömjáték azoknak, akik frissítenék játékrepertoárjukat és ötletbörze azoknak, akik jó gyakorlatokat keresnek.
„A Tatabányai Árpád Gimnáziumban tanítok magyart, történelmet és a 9. évfolyamosoknak dráma és táncot. Szakköri keretben foglalkozom gyermek- és diákszínjátszókkal.”
résztvevők: 30 fő játszó + nézők
|
SZÜNET (14.30-15.00)
|
|
15.00-17.00
|
15.00-17.00
|
Nyitott Kör Egyesület
KACOR KIRÁLY
tanítási dráma alsó tagozatosok számára,
az indokolatlan népszerűségről
KreaTúra – DRÁMA VAN! Játék. Dráma. Tervezés.
A Nyitott Kör Egyesület 2017-ben tíz éves. Ebből az alkalomból számos eseménnyel szeretnénk a közös ünnepléshez hozzájárulni, melynek első lépcsője részvételünk a Dráma van – nyáron is rendezvényen. Mivel az egyesület alapító tagjai egy 120 órás drámapedagógiai tanfolyamon találkoztak és ismerkedtek meg, ezért fontos számunkra, hogy a Magyar Drámapedagógiai Társaság egy rendezvényén induljon az ünnepi évadunk. Az elmúlt években két alkalommal rendeztük meg KreaTúra programunkat, mely során 8-10 óra leforgása alatt kisebb-nagyobb csoportokban közösen terveztünk drámaórát. Ennek a lehetetlen kihívásnak a másnapján az elkészült óravázlatokat közösen kipróbáltuk, majd egy szakmai beszélgetésen vitattuk meg a tanulságokat. Idén a KreaTúrát összekapcsoljuk a Dráma van – nyáron is programmal. Augusztus 15-16-án közösen tervezünk tanítási drámaórát két csoportban (4-5 jelentkező és 2-2 facilitátor részvételével) és az elkészült drámaórákat vezetjük le közösen a rendezvényen.
Akik a tervezésben szeretnének részt venni, látogassanak el a www.nyitottkor.hu oldalra, ahol a részleteket megtalálják a jelentkezéshez és a részvételhez 2017. július 10 és augusztus 10 között.
Az alsó tagozatosok számára készülő tanítási dráma témája az indokolatlan népszerűség (ötletadó a Kacor király történet).
résztvevők: 20 fő játszó + nézők
|
Almássy Bettina
ÚT A PRÓZÁTÓL A SZÍNPADI ADAPTÁCIÓKIG
műhelymunka
A szöveg színházi értelemben vett játékba-hozása, az epikus mű „megcselekvése”, a szó „tetté” alakítása, lépésről lépésre egy epikus mű dramatizálásának bemutatásával. Az előadás során megismerkedhetnek az összefüggő történet- és problémaszálak kiemelésének módjával, a legfontosabb kérdések mai gondolkodásunkhoz is mérhető fölvetésének, újrafogalmazásának lehetőségeivel. Kiemelten foglalkozunk a jelenetírás nélkülözhetetlen ismereteinek bemutatásával, az akció, az érzelmi állapot meghatározásával, a dialógussal, hogy hogyan kell életszerű, pörgős párbeszédet írni, kitérünk a „passzív párbeszéd”, és „aktív párbeszéd” jelentőségére, a kimondott szavak mögötti második, valódi jelentés fontosságára, valamint a jelenet-háttér nélküli jelenetek beillesztésének lehetőségeire.
Az előadást egyéni íz és személyes stílus jellemzi, nem általános érvényű, inkább egy példa, gondolatébresztőnek.
Almássy Bettina; drámaíró, drámapedagógus
résztvevők: 20 fő
|
PÉNTEK, augusztus 18.
9.00-12.00
|
10.00-11.30
|
10.00-12.00
|
|
|
Bollokné Weinecker Tímea –Angyalfiné Varga Julianna
KULCSOK – drámapedagógia és a folyton megújuló pedagógiai gyakorlat kihívásai az óvodában
Az óvodai drámajáték megvalósítása az óvodai nevelés országos alapprogramjának szellemében – bemutatkozik az óbudai Hétpettyes Óvoda, Szín-Kör-Játék tagóvoda mint az Oktatási Hivatal Bázisóvodája: Angyalfiné Varga Julianna tagóvodavezető előadása.
„Idén óvodánk elnyerte az Oktatási Hivatal Bázisóvodája címet. Helyi programunkban hosszú évek óta jelentős szerepet kap a drámapedagógia módszere.”
KULCSOK
Egy adott irodalmi mű drámás feldolgozásának lehetőségei az óvodai élet mindennapjaiban.
Beszélgetésre, együtt gondolkodásra és közös játékra hívom a résztvevő kollégákat.
Bollokné Weinecker Tímea: „Óvodapedagógus, drámapedagógus vagyok, 2000 óta van jelen szakmai életemben a drámapedagógia.”
résztvevők: 40 fő
|
Balla István
MÁSSALHANGZÓ-TÖRVÉNYEK TANÍTÁSA DRÁMÁS ESZKÖZÖK BEVETÉSÉVEL
középiskolásoknak, felső tagozatosoknak
Párkapcsolatok? Dögunalom. Mássalhangzótörvények? Az már izgi! Ja nem, bocsánat, fordítva. Vagy mégsem?
A 9. évfolyamosoknak szóló óra a mássalhangzótörvények (nem túl) titokzatos világába vezeti be a résztvevőket a randizás és a szerelmi bonyodalmak témáján keresztül dramatikus eszközök segítségével.
Balla István, magyartanár, drámapedagógus, a Kodály Zoltán Gimnázium zenés dráma tagozatának alapítója
résztvevők: 20 fő játszó + nézők
|
Császári Viktória
TANMENETKÉSZÍTÉS
az alapfokú művészetoktatás színjáték tanszakán műhelymunka
A műhelymunka során azt a gondolkodási folyamatot igyekszünk végigkövetni, amelynek során a törvényi elvárásoknak megfelelően, az intézményi helyi tantervhez igazodva készítjük el csoportunk éves tematikus tervét és tanmenetét egy adott tantárgyból, egy adott évfolyamra.
A folyamatban kitekintünk szakterületünk tanmenetkészítésének nehézségeire, például az összevont csoportból, a régi és új tanterv párhuzamából, a sokszor különböző életkorú tanulókból álló évfolyamból adódó kérdésekre. Mindezt a minősítő eljárás elvárásaival és dokumentumaival is összefüggésbe állítjuk, megfeleltetve gondolkodási folyamatunk egyes lépéseit a csoportprofil, tematikus terv, tanmenet, óravázlat formai és tartalmi követelményeinek.
Császári Viktória magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár, drámapedagógus. Középiskolában magyar, valamint dráma és tánc tárgyakat tanít, a Vásárhelyi László Alapfokú Művészeti Iskolában színjátszó csoportot vezet. 2014-2015-ben az OFI képzésfejlesztője és a szakmai nap trénere a „Szaktanácsadók felkészítése fejlesztő célú támogatásra” nevű képzésen, színjáték-bábjáték szakirányon. A szín- és bábművészet, valamint magyar nyelv és irodalom szakterületen rendelkezik szaktanácsadói végzettséggel.
résztvevők: 40 fő
|
||
SZÜNET (12.00-12.30)
|
||||
|
||||
Kovács Tímea
„KEDÉLYJAVÍTÓ”
saját élményű játékóra minden korosztálynak
Kedélyjavító játékok, gyakorlatok (kooperatív játékok).
„Jászfényszarun vagyok pedagógus az általános iskolában és a művészeti iskola színjáték tanszakán; ezen kívül gyermek-és felnőtt színjátszó csoportokat vezetek.”
résztvevők: 25 fő játszó + nézők
|
Krasznahorkai Ágnes
CSAPAT(LE)ÉPÍTÉS
tanítási dráma középiskolásoknak
A 16-17 éveseknek szánt drámafoglalkozás fókuszában egy morális kérdés áll: tudniillik az, hogy vajon egy olyan döntési helyzetben, amibe egy felsőbb hatalom kényszerített bele, ellehetetlenítek-e másokat a saját érdekem miatt, vagy tudok találni egy közösségben olyan megoldást, ami után tiszta lelkiismerettel élhetek tovább. E nehéz helyzet egy vidéki újság szerkesztőségi életébe enged bővebb betekintést, és rajtuk keresztül ismerkedünk meg egy korántsem csak gyerekeket érintő problémával.
„Tavaly télen végeztem el Kaposi László 120 órás kurzusát. Azóta foglalkozom célzottan drámapedagógiával. Előtte múzeumpedagógiával foglalkoztam, de színészi múltamból (illetve jelenemből) következett, hogy a dráma felé is forduljak, s később beigazolódott, hogy kiválóan lehet ötvözni a kettőt. Utoljára Érden dolgoztam a Szociális Nevelő Központ megbízásából. Kamaszokkal készültünk több hónapon keresztül egy előadással, aminek fókuszában a szenvedélybetegségek-függőség állt. Szeptembertől pedig új témával folytatjuk. A nyáron a Két Egér könyvesboltban vezettem egy egyhetes drámatábort ovis-kisiskolásoknak.”
résztvevők: 15 fő játszó + nézők
|
|
||
SZÜNET (14.00-14.30)
|
|
|||
14.30-16.30
|
14.30-16.30
|
|
||
Nyitott Kör Egyesület
AZ INTERNET VESZÉLYEI
tanítási dráma felső tagozatosoknak
KreaTúra – DRÁMA VAN! Játék. Dráma. Tervezés.
A Nyitott Kör Egyesület 2017-ben tíz éves. Ebből az alkalomból számos eseménnyel szeretnénk a közös ünnepléshez hozzájárulni, melynek első lépcsője részvételünk a Dráma van – nyáron is rendezvényen. Mivel az egyesület alapító tagjai egy 120 órás drámapedagógiai tanfolyamon találkoztak és ismerkedtek meg, ezért fontos számunkra, hogy a Magyar Drámapedagógiai Társaság egy rendezvényén induljon az ünnepi évadunk. Az elmúlt években két alkalommal rendeztük meg KreaTúra programunkat, mely során 8-10 óra leforgása alatt kisebb-nagyobb csoportokban közösen terveztünk drámaórát. Ennek a lehetetlen kihívásnak a másnapján az elkészült óravázlatokat közösen kipróbáltuk, majd egy szakmai beszélgetésen vitattuk meg a tanulságokat. Idén a KreaTúrát összekapcsoljuk a Dráma van – nyáron is programmal. Augusztus 15-16-án közösen tervezünk tanítási drámaórát két csoportban (4-5 jelentkező és 2-2 facilitátor részvételével) és az elkészült drámaórákat vezetjük le közösen a rendezvényen.
Akik a tervezésben szeretnének részt venni, látogassanak el a www.nyitottkor.hu oldalra, ahol a részleteket megtalálják a jelentkezéshez és a részvételhez 2017. július 10 és augusztus 10 között.
A felső tagozatosok számára készülő tanítási dráma az internet veszélyeit boncolgatja.
résztvevők: 20 fő játszó + nézők
|
Gábri Nikolett
DRESS CODE
tanítási dráma középiskolásoknak
90 perces tanítási drámaóra, amelynek keretét egy francia cirkusziskola adja. A foglalkozás résztvevőivel a cirkusziskola diákjainak szerepében járjuk körbe azt a kérdést, hogy mit tesz egy csoport (jelen esetben az intézmény másodéves hallgatói) akkor, amikor egy külső hatalom a kárukra dönt.
„2016-ban végeztem a Kaposvári Egyetem színművész szakán, és 2017-ben fejeztem be a Kaposi László által vezetett drámapedagógiai továbbképzést. 2015 óta dolgozom a Nyitott Kör Egyesület színházi nevelési programjaiban színész-drámatanárként, valamint a diploma megszerzése óta szabadúszó színészként veszek részt színházi előadásokban különböző játszóhelyeken. Ezeken kívül tartok színházi tréningeket, dráma- és színjátszó táborokban pedig fogalkozásokat.”
résztvevők: 25 fő játszó + nézők
|
|
||
|
|
|||
|