Címlap

Törvénytervezet – egy hét a véleményezésre, avagy éljen az áldemokrácia?!

1 csatolmány
Kedves Kollégák!
Mint azt bizonyára tudjátok, megjelent a közoktatási törvényt megújító köznevelési törvény tervezete. Összesen egy hét áll rendelkezésünkre a véleményezésre – így kezdődött Dolmány Mária elnökasszony levele.
 ►
Nos, közben lejárt a törvénytervezet véleményezésére hagyott rendkívül szűk időszak.
A Magyar Drámapedagógiai Társaság létrehozott egy Facebook-oldalt, a gyors reagálás lehetőségével. 
Emellett természetesen e-mailben is vártuk az észrevételeket, de az elképesztően rövid időszak nem indította be a vitát: az éppen csak elkezdődhetett. De amúgy sem érdekes itt, hogy mit gondolunk, csak az a fontos, hogy mit akar keresztülnyomni a hatalmat birtokló baráti kör.Nem kell semmi más ide, tételes bizonyítás, a tények elegendők: azon a napon, amikor lejárt az észrevételek beküldésének ideje, máris elfogadta a tervezetet a kormány. Hát nem sokáig emésztették… (Kaposi László sk., cím a Vezetőség c. rovatban)

► 
Szügyi Dezső szolnoki igazgató kollégánk – kérésünkre – kigyűjtötte a szakterületünket érintő részeket a tervezetből. Ezek olvashatók – az említett Facebook-oldal mellett – a csatolt fájlban is. A ‘fészbukon’ Trencsényi László válaszai is olvashatók – érdemes megnézni…
Tájékoztatásul bemásoltuk az Inforádió c. netes oldalnak az Index c. portál által is idézett, témába vágó cikkét.

 
Nemzeti közmegegyezés kezd kibontakozni a köznevelési törvénytervezet elutasításáról – hangzott el az oktatási államtitkárság épülete előtt, ahol négy szervezet tartott sajtótájékoztatót. Kedden járt le a tervezet véleményezésének határideje. A kormány keddi ülésén jóváhagyta a törvénytervezetet.
Egyre szélesebb az összefogás a nemzeti köznevelési törvénytervezet ellen – hangoztatták a különböző szakmai szervezetek, mielőtt átadták javaslataikat az oktatási államtitkárságnak.

Jásper András, a Közoktatáspolitikai Tanács diák oldalának képviselője kifogásolta, hogy a törvény szűkíti a diákönkormányzatok jogait, és nem garantálja, hogy a közoktatás ingyenes marad.

Molnár Lajos, az Equity Méltányos Közoktatásért Egyesület elnökhelyettese elmondta: komolyan aggódik azért, hogy miközben mostanáig lehetett véleményezni a tervezetet, a kormány már meg is tárgyalta a koncepciót.

Molnár Lajos kifejtette: kutatások igazolják, hogy az integráció pozitív hatású, ezért nincs szükség fejlesztő osztályok létrehozására, az államosítással együtt járó centralizáció nem kedvez az árnyalatok érvényesülésének, ami pedig a pedagógiai munka alapja, továbbá a tervezet nem rendezi a hátrányos és a halmozottan hátrányos, azaz támogatásra jogosult diákok körét. Molnár Lajos szerint a tervezet egy eddig európai értelemben vett modellértékű tényezőt is kiiktat.

Akár az Alkotmánybírósághoz és az Európai Bírósághoz is fordulnak annak érdekében, hogy "a XXI. században, 2011-ben Magyarországon az európai modellekkel, mintákkal, irányokkal szembemenő, a jövő sorsát meghatározó törvényt ne lehessen elfogadni" – hangsúlyozta.

Fábry Béla, a Magyar Pedagógiai Társaság alelnöke azt kifogásolta, hogy a tervezet mellőz mindenféle szakmai és tudományos megalapozottságot. A kodifikált szövegből "ideológiailag determinált, erőteljesen centralizált és uniformizált", szigorú alá-fölérendeltségi viszonyon alapuló köznevelési intézményrendszer képe rajzolódik ki. A tervezett intézkedések következtében véleménye szerint társadalmi szakadék alakulhat ki, ami nem szolgálja a nemzet felemelkedését, a gazdaság versenyképességének javítását – fejtette ki.

Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint, ha a tervezet életbe lép, nagyjából 10 ezer pedagógus válik feleslegessé és több száz iskolát be lehet zárni. Hozzátette: a héten levélben kérik az országgyűlési képviselőktől, hogy függesszék fel a törvény kodifikálását, halasszák el márciusra, nyissák meg a szakmai vitát, mert "semmi sem sürget".

A szervezetek azt hangsúlyozzák, hogy a törvénytervezet kodifikációját fel kell függeszteni, és érdemi egyeztetéseket kell tartani. Molnár Lajos, az Equity Méltányos Közoktatásért Egyesület elnökhelyettese azt mondta: ha ez nem történik meg, készek az Alkotmánybíróság és az Európai Bíróság elé vinni az ügyet.

SzerkesztőTörvénytervezet – egy hét a véleményezésre, avagy éljen az áldemokrácia?!