(Frissítve 09.24-én: újabb aláírók csatlakoztak.)
A Magyar Drámapedagógiai Társaság elnöksége üdvözli, hogy a Nemzeti alaptanterv tervezetének első fejezetében „Az iskolai nevelő-oktató munka tartalmi szabályozása” fejezetrész igen hangsúlyosan tartalmazza a kultúra, a személyiségfejlesztés, a modern világ megértésének szükségességét, a gondolkodó, véleményalkotó és véleményét érvekkel alátámasztani képes fiatalok nevelését, az aktív tanulás és egyéni utak keresésének, valamint az egyénre szabott nevelésnek elvét, ám úgy gondoljuk, hogy ezekhez a célokhoz a dokumentum nem rendel megfelelő eszközöket: a szükséges alapokat biztosító dráma és tánc mint önálló tárgy, kimaradt a tervezetből. Véleményünk szerint ugyanilyen lényeges hiány, hogy miközben bonyolult világunk elképesztő információtömegét válogatatlanul kapják gyermekeink a mozgóképek és a média közvetítésével, az ezek megértését és feldolgozását szolgáló mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy szintén eltűnik a tervezet szerint a Nemzeti alaptantervből.
Ez a lépés a lehető legteljesebben ellentmond a nyilvánosságra került dokumentumban rögzített általános nevelési-oktatási céloknak. Érhetetlen számunkra az is, hogy a bábjáték mint komplex művészeti tevékenység, amelyben az összes művészeti ágat szintézisben élheti meg a tanuló (kreatív mozgás, vizualitás, zene, tárgyalkotás, színház, animáció, fotó), még csak fel sem merül mint lehetőség a tantárgyak között.
A dráma és tánc, továbbá a mozgóképkultúra és médiaismeret több mint két évtizede részei a hazai tantervi szabályozásnak, valamint az általános iskolai és középiskolai gyakorlatnak. Kihagyásuk a Nemzeti alaptanterv tervezetéből alapvetően szembe megy az elmúlt évtized nemzetközi és hazai pedagógia kutatási eredményeivel is (lásd pl.: OECD Oktatás 2030 projekt, a 2010-es DICE, a 2015-ös TÁMOP 3.1.15-ös kutatás).
A dráma és tánc, kiegészülve a bábjátékkal, valamint a mozgóképkultúra és médiaismeret, olyan tanórák, foglalkozások, melyek együttes tanítása stabilan alapozza meg a Nat tervezetében megfogalmazott alábbi tanulási és nevelési célokat: testi-lelki egészség, önismeret, emberismeret, együttműködés, kölcsönös tiszteletadás, kommunikációs kultúra, médiahasználat, autonóm, aktív és egyénre szabott tanulás, nemzeti és európai azonosságtudat, hazaszeretet és aktív állampolgárság.
A közleményt aláíró szakmai szervezetek nevében elvárjuk, hogy a mindennapos művészeti nevelés sokoldalúságát hangsúlyozva a Nat 2018 Művészetek műveltségterület anyagában jelenjen meg a dráma és tánc, a bábjáték, illetve a mozgóképkultúra és médiaismeret műveltségterülete, és mindkét iskolafokozatban kötelezően választható tárgyként tanítani lehessen ezeket a tárgyakat.
Aláírók:
Magyar Drámapedagógiai Társaság
Országos Diákszínjátszó Egyesület
Magyar Bábjátékos Egyesület
Magyar Bábművészek Szövetsége
Magyar Filmművészek Szövetsége
Magyar Színházi Társaság
Magyar Mozgókép és Médiaoktatási Egyesület
Magyar Szín-Játékos Szövetség
Magyar Táncművészek Szövetsége
MTA Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottsága
MTA PTB Drámapedagógiai Albizottsága
Táncpedagógusok Országos Szövetsége
Cilinder Színház és Iskola Alapítvány
FÜGE Egyesület
Független Előadó-művészeti Szövetség
Escargo Hajója Színházi és Nevelési Szövetkezet
Holdvilág Kamaraszínház
InSite Drama
Káva Kulturális Műhely
Kerekasztal Színházi Nevelési Központ
Mentőcsónak Egység
Nyitott Kör Egyesület
Pintér Béla és társulata
Rév Színház