Címlap

SZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS (27.)

1 csatolmány

(Utolsó frissítés 2019. november 15-én 10.34-kor. A legfrissebb bejegyzések pirossal.)
A meghirdetett programból már nem lehet regisztrálni a Suttogók című előadás mellett a Lovai Ágota, Perényi Balázs, Pap Gábor, Kovács Zoltán és Dolmány Mária vezette foglalkozásokra/tréningekre.
Köszönjük a jelentkezéseket a Színház-Dráma-Nevelés módszertani rendezvényre. Felhívjuk az érdeklődők figyelmét, hogy a regisztráció csak a részvételi díj befizetésével válik érvényessé. Az egyes programokra történő regisztrációt a befizetések sorrendjében tudjuk rögzíteni. Mivel több programnál is a létszámhatároknál vagyunk, érdemes lenne ezt minél előbb megtenni.

A Magyar Drámapedagógiai Társaság és a Marczibányi Téri Művelődési Központ közös módszertani rendezvénye
2019. november 15-16-án (pénteken és szombaton)
Tréningtől tanóráig, hétköznaptól az ünnepig
(alkalmazott… dráma, színház, zene, mozgás, vers, báb… és a pedagógus…)
Huszonhetedik alkalommal kerül megrendezésre a Magyar Drámapedagógiai Társaság szakmai hétvégéje a Marczibányi Téri Művelődési Központtal együttműködésben. Szokás szerint rangos szakmai programmal várjuk majd egyesületi tagjainkat és mindazokat, akik még nem tagjai a Magyar Drámapedagógiai Társaságnak, de érdeklődnek a gyermekszínjátszás, a drámapedagógia és a színházi nevelés iránt. A rendezvény vendégei tréningeken, bemutató órákon, saját élményű foglalkozásokon és színházi (nevelési) előadásokon vehetnek részt.
Helyszín: Budapest, II. kerület, Marczibányi tér 5/A
TÁMOGATÓ: NKA Közművelődés Kollégium, EMMI

A foglalkozások többnyire létszámkorlátosak, ezért a rendezvényen való részvétel regisztrációhoz kötött. A leírásoknál jelöltük, hogy mely programoknál van résztvevői, illetve nézői létszámkorlát. Az online regisztrációban csak magára a programra lehet regisztrálni; hogy a programon belül ki lesz résztvevő és ki lesz néző, a program napján, reggel, a személyes megjelenéskor dönthető el – a létszámkorlát figyelembevételével.
FIGYELEM: a regisztráció a részvételi díj befizetésével válik érvényessé!!!
Aki regisztrált és befizette a részvételi díjat, a rendezvény napján az aulában elhelyezett regisztrációs pultnál átveheti a belépőt. Szeretettel várjuk!

REGISZTRÁCIÓ: ide kattintva
Vagy bemásolva a böngészőbe az alábbi címet:
https://forms.gle/5tcstoVv6wruTU37A

RÉSZVÉTELI DÍJ:                            MDPT tagok számára         nem tagok számára
Péntek:                                                          1.000 Ft                                 1.500 Ft
Szombat:                                                       2.000 Ft                                 3.000 Ft
Bérlet (két napra!):                                         2.750 Ft                                 4.250 Ft
A részvételi díjat kérjük előre átutalni.
Bankszámlaszám: Magyar Drámapedagógiai Társaság, OTP 11701004-20065946, azonosításként kérjük, tüntesse fel az „SZDN” rövidítést, a jelentkező nevét és a dátumot vagy dátumokat!
A befizetés határideje: november 13. (szerda). A határidőn túli utalás helyett a helyszíni jegyvásárlást javasoljuk.

A módszertani hétvége szakmai programja

NOVEMBER 15. (péntek)

15.30-17.00: Már ura vagyok a testemnek!
(mozgástréning-bemutató 2. osztályosokkal)

A tréninget tartja: Pátkay Mónika tanító, drámapedagógus
Gyakorló pedagógusok mind tudjuk, hogy első osztály szeptemberében még a körbe állás is nagy kihívást jelent a gyerekeknek. Mi is így kezdtük. Napjainkban, amikor több órát töltenek gépek előtt, egyre ritkább a fára mászás, ugróiskolázás, körjátékozás – az oktatási folyamatba kell becsempésznünk a koordinációs gyakorlatokat, a testtudat kialakítását. Vajon lehetséges ez? Gyertek és nézzétek meg, hol tartunk most, második osztályban!

15.30-17.00: Bevezetés a színpadi beszéd alapjaiba – színjátszóknak
(saját élményű tréning)
A tréninget tartja: Blahó Gergely színész
Játékos feladatokon keresztül megismerkedünk a helyes légzéstechnikával, valamint a megfelelő hangképzés alapjaival. Ez a technika nem csak a színpadon, hanem a hétköznapi életben is igen hasznos. A feladatok lényege az, hogy megértsük, milyen mechanizmusokat kell rögzítenünk ahhoz, hogy a test számára a legpraktikusabb módon képezzük a hangot. A gyakorlatokat a Vörösmarty Mihály Gimnázium diákjainak tanítom.
Maximum résztvevői létszám: 18 fő

15.30-17.00: ERRE A PROGRAMRA NEM FOGADUNK ÚJABB REGISZTRÁCIÓT!!! Szerkesztett játék – ahogyan mi tesszük
(bemutató óra 7. osztályos csoporttal)
Az órát tartja: Lovai Ágota tanító
A foglalkozás során azt szeretnénk megmutatni, hogy milyen eszközökkel dolgozunk, hogyan játszunk, hogyan kísérletezünk mozgással, zenével, ritmussal. Miként születik meg egy-egy versre épülő játék, miként formáljuk és újítjuk a meglévőket. A bemutatott gyakorlatokkal ötleteket kívánunk adni az érdeklődőknek.
Maximum nézői létszám: 30 fő


17.15-18.45: A tárgyanimáció lehetőségei
(saját élményű tréning)
A foglalkozást vezeti: Szívós Károly és Török Ágnes bábszínész
A belátóképesség fejlesztése. Egyszerű tárgyak animálása. A mozgató és a tárgy viszonya. Alap mozgatási technikák megismerése tárgyakon keresztül.
Maximum résztvevői létszám: 15 fő

17.15-18.45 Játékból indulva
(saját élményű tréning és bemutató foglalkozás 10. osztályosokkal)
A tréninget tartja: Lukács Ákos drámatanár
Alkalmazott drámajátékok a mindennapi gyakorlatban. Hogyan juthatunk el improvizációs technikák segítségével játéktól a darabötletig, ha életjátékot készítünk. A munkamódszer a kis- és nagykamaszok esetében egyaránt eredményes lehet. Azt vizsgáljuk, hogyan lehet elindulni, hogyan bontakozhat ki a téma, a forma a gyerekek improvizációiból. Nem csak drámatagozatosoknak!
Létszámkorlát: nincs


19.00-20.30 ERRE A PROGRAMRA NEM FOGADUNK ÚJABB REGISZTRÁCIÓT!!! – E/1-ben szólni
(saját élményű tréning)
A tréninget vezeti: Perényi Balázs drámatanár-rendező
Szabad-e, érdemes-e, hatásos-e E/1-ben beszélni színházban sebeinkről, traumáinkról, szexusunkról, identitásunkról, szeretteinkről, … ? És hány éves kortól lehet, és kiknek? Gyerekszínjátszóknak, diákoknak, felnőtt amatőröknek? Vagy csak színészeknek, akiknek dolguk (ez a dolguk?), hogy gyónjanak, kitárulkozzanak, lemeztelenedjenek nyilvánosan a „reflektorfényben”? Mi a (van-e) különbség az őszinteség és a hitelesség között? Mi a (és ismét van-e) ellentmondás a megformáltság és a vallomásosság között? Ezek a kérdések minden színházi alkotó elsődleges, legfontosabb morális és esztétikai kérdései kellene, hogy legyenek (pont és kérdőjel, valamint felkiáltójel a mondat végén, így: Kellene, hogy legyenek. Kellene, hogy legyenek? Kellene, hogy legyenek!  Hát még a drámatanároknak?) Ezekről a dilemmákról gondolkodunk közösen a tréningen.
Létszámkorlát: nincs

19.00-20.30 Mozgástréning
(saját élményű tréning)
A tréninget tartja: Uray Péter,
tánc- és mozgásszínházi rendező, mozgástanár
Fókuszban a fizikális kontaktusteremtés, a gesztus- és kontakt-gyakorlatok, valamint a szöveg- és kommunikáció-kísérletek állnak.
Kényelmes ruha viselése ajánlott!
Maximum résztvevői létszám: 20 fő. Nézői létszámkorlát: 60 fő

19.00-20.30 ERRE A PROGRAMRA NEM FOGADUNK ÚJABB REGISZTRÁCIÓT!!! – Hangérzékeny tér
(saját élményű tréning)
A tréninget vezeti: Pap Gábor drámatanár
Egy különös, hangokhoz, azok befogadásához alkalmazott teret szeretnénk bemutatni az érdeklődőknek a tréning során. Partnereim a Vörösmarty Gimnázium 11. osztályos kreatív-zenei csoportja, akikkel egy új előadás készítését tervezzük ebben a térben.
Maximum résztvevői létszám: 20 fő
Nézői létszám: nincs korlát


21.00-22.00 ERRE A PROGRAMRA NEM FOGADUNK ÚJABB REGISZTRÁCIÓT!!! – SUTTOGÓK
József Attila költészetének személyes hangvételű közvetítése 
Előadók: Hajduk Károly, Jászberényi Gábor, Kroó Balázs színművész
Rendező: Zsalakovics Anikó
A Suttogók előadás József Attila verseibe való alámerülés. Befelé hallgatózás. Személyesség, közvetlenség, bensőséges csendekkel. Csupa irónia, kihívó gyengédség, az élet egyszerű igenlése. Éles és lázadó. Sejhaj. Közvetlen jelentés a máról, az egymásrautaltság érzéséről, a szabadságról. József Attila ismert és kevésbé ismert verseinek, belső hangjainak megidézése, ahogyan most bennünk rezdül.
A nézőtér befogadóképessége: 60 fő

NOVEMBER 16. (szombat) 

9.00-10.30: Az iskolai ünnepség színházi lehetőségei és kötelességei
(prezentáció és beszélgetés)
Ákli Krisztián drámatanár (Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakgimnázium
)
Mire való az ünnepi műsor/megemlékezés? Szerintem szakítani kell vagy kellene (ennek ellenkezőjéről is meggyőzhető vagyok) a 60 éve bevésődött konvenciókkal, a történelmi tények közlésével, és olyan formában, színházi igényességű munkával közölni valamit általános emberi érvényű dolgokról, mint a haza, a szabadság, az elszakadás vagy a diktatúra, mely mindenki számára érthető, mégsem didaktikus. Lehetséges-e ez egyáltalán?
Maximum résztvevői létszám: 60 fő

9.00-10.30 Mindenki másképp egyforma
(saját élményű foglalkozás)
A foglalkozást vezeti: Tóth Adrienn gyógypedagógus
A foglalkozás során bemutatunk egy csokornyit azokból a játékokból, saját élményű gyakorlatokból, amiket attitűdformáló programjainkon használunk annak érdekében, hogy elősegítsük az osztályokban az elfogadó légkör kialakulását, a nyitott gondolkodást. Arra törekszünk, hogy az atipikus gyermekek helyzete, nehézségei átélhetővé váljon, ezáltal egy másik szemszögből, a sztereotípiákból kilépve tekinthessünk rájuk.
Maximum résztvevői létszám: 25 fő

9.00-10.30 Játszd, hogy értsd! – mesefeldolgozás dramatikus elemekkel
(bemutató foglalkozás 2. osztályosokkal)
A foglalkozást tartja: Báthory Mária
A foglalkozás azt mutatja be, hogy a  klasszikus tanórai szövegértést fejlesztő gyakorlatok,  feladatsorok mellett milyen dramatikus pedagógiai eljárások alkalmazhatók egy mese feldolgozásában. A foglalkozáson olyan könnyen elsajátítható drámapedagógiai gyakorlatokat mutatunk be, amelyek a gyerekeket hozzásegítik a mese befogadásához és annak átéléséhez.


10.45-12.15 „Halálra szántan játszottam!”
(saját élményű foglalkozás)
A foglalkozást tartja: Mészáros Beáta
Chopin híres dallamai ihlette közös gondolkodás arról, hogy elég- e hinni magunkban ahhoz, hogy elérjük álmainkat vagy mi segíti, gátolja azt? Életvezetési tanácsok a legjobbtól! Vagy mégsem? Beszélgessünk, játszunk a “boldogulás” útjáról avagy keringőzzünk át az életen! Ez lehet kérdés is, ki hogyan?
Maximum résztvevői létszám: 20 fő
Nézői létszám: nincs korlát

10.45-12.15 Színpadi mozgás mint kifejezőeszköz
(saját élményű tréning)
A tréninget tartja: Nagy Norbert színész, Forte Társulat
Hogyan segíti a színpadi jelenlétet a test használata? Rövid bemelegítés után ritmussal, nonverbális eszközökkel vizsgáljuk a szuggesztivitást.
Kényelmes ruha viselése ajánlott!
Maximum résztvevői létszám: 15 fő

10.45-12.15 Dramatikus interaktív mese-játék
(bemutató foglalkozás óvodásokkal és műhelybeszélgetés)
A foglalkozást tartják: Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea
Hogyan elevenedik meg Az Aranytulipán című magyar népmese a mesét nem is ismerő gyermekek és a mesemondó közös játéka során? Hogyan kerülnek szerepbe, játékhelyzetbe a résztvevők?  Hogyan tehetjük élményjátékká a mese-játékot?
Ezekre a kérdésekre ad választ ez az új óvodai mesélési technikát, illetve drámapedagógiai játékformát bemutató foglalkozás és az ezt követő beszélgetés a módszer úttörőivel.


12.15-12.45 Ebédszünet

12.15-13.15 A Magyar Drámapedagógiai Társaság közgyűlése
Tervezett napirend: 1.) Beszámoló az egyesület 2019. évi munkájáról és gazdálkodásáról, 2.) Egy fő elnökségi tag választása, 3.) A következő időszak tervei, 4.) Egyéb ügyek

12.45-13.15 Alkalmazott költészet
Előadó: Horváth Kristóf („Színész Bob”), színész, slammer, drámatanár
Ebben a félórában leginkább olyan verseket szeretnék megmutatni Nektek, amik nem l’art pour l’art megközelítésből születtek, nem annyira művészetként gondolnak magukra, mint inkább szerszámként. Kell ennél több, hogy kedvet csináljak a meghallgatásukhoz?


13.15-14.45 ERRE A PROGRAMRA NEM FOGADUNK ÚJABB REGISZTRÁCIÓT!!! – Kollégiumi „Antigoné”
(saját élményű drámaóra)
Az órát vezeti: Kovács Zoltán, a Kontraszt Műhely drámapedagógiai egyesület tagja
A Kontraszt Műhely drámatanáraival kidolgozott drámaóra megkísérli egy analóg helyzeten ker
esztül érzékenyíteni a 15 éves diákokat a klasszikus tragédia központi konfliktusaira, a döntési helyzetek tétjét áthangolni egy kortárs, de távolított közeg megjelenítésével. A történetet Szophoklész Antigonéja ihlette ugyan, de az események mai környezetben, egy londoni kollégiumban játszódnak. A foglalkozás fókuszában álló kérdések: meddig terjed a fiatalok személyes autonómiája, mivel jár a szabad döntés felvállalása, milyen felelősség terheli a döntéshozót, ha egy diákról van szó, és milyen, ha a nevelőtestület tagjáról?
Résztvevők létszáma maximum: 30 fő

13.15-14.45 …KABALA
(bemutató óra)
Az órát tartja: Eck Attila osztályfőnök és drámatanár
A saját osztállyal bemutatott gyakorlatközpontú óra fókuszában a közösségi identitás erősítése áll. Az egymásra épülő játékok során azt vizsgáljuk, hogy az egyéni értékek hogyan építhetik a csoport egészét. Az érdeklődők – lényegében – a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium 9.b osztályának kihelyezett, speciális osztályfőnöki óráját láthatják.

13.15-14.45 DRÁMA ÉS SZÍNJÁTSZÁS: Nat-fejlemények; Országos Gyermekszínjátszó Rendezői a Fórum; Emlékezés Vekerdy Tamásra
(figyelem: a program javított kiadása!!!)
a.) Mivel a Nemzeti alaptanterv legújabb kiadását minden utolsó negyedéves konkrét, dátumhoz kötött ígéret ellenére nem tették közzé, és titoktartási fogadalom van érvényben, erről sokat nem lehet sokat mondani. A ‘nem sokat’ elmondjuk…
b.) A szeptember 28-i Országos Gyermekszínjátszó Rendezői Fórum után tovább munkálkodtak az MDPT elnökségi tagjai az előzetesen kidolgozott és a fórumon felvetett ötletek összefésülésén. Ez a szakmai munkaanyag nem titkos, megjelentetését a DPM idei utolsó számában tervezzük is. (Rövid beszámoló.)
c.) Amit nem láthattunk előre… Nem akartunk volna ilyen programot, de a Nagy Rendező felülírt mindent. Azt tudtuk persze, régtől fogva, hogy Vekerdy Tamásnak a hazai művészeti nevelés is sokat köszönhet, bizony, nagyon sokat! Ezen belül a mi egyik szakterületünk, a gyermekszínjátszás is. Most, hogy Tamás elment, szeretnénk levetíteni azt a kb. 20 perces videót, amit Lipták Ildikó és Tagai Péter vett fel 2013-ban Tamás dunakeszi lakásán. Néhány kérdés és válasz DRÁMA AZ ERKÖLCSI NEVELÉSBEN címmel. Reméljük, lesznek vendégeink között olyanok, akik megnézik velünk ezt a videós interjút! És utána felidézhetnénk, kinek milyen emléke van Vekerdyről. Tematikusan kötött, de amúgy kötetlen beszélgetés a felkínált forma.

15.00-16.30 Zene és vers matematikája
(rendhagyó irodalomóra)
Az órát tartja: Horváth Kristóf („Színész Bob”), színész, slammer, drámataná
r
Ebben a másfél órában betekintést nyerhetsz a boszorkánykonyha titkaiba: megtudhatod, mi a közös a nyóckeres cigány rapperben és Homéroszban, hogyan lesz a nyelvtörőből techno disco, miért, hogy a vers bármilyen okos is, mégis inkább az érzelmeinkre hat. Hadd segítsek a vers és a zene matematikájának közös nevezőit felismerni, láttatni, hogy játszani nem csak a költőknek szabad. Olyan gyakorlatokat mutatok, amikkel bárhol, bárkik képesek lesznek önmagukat költői élményben részesíteni, l’art pour ‘art. Ne feledjétek: az „Áfás számlaigényét kérjük előre jelezze” éppolyan hibátlan hexameter, mint az „Étcsokoládé sárgabarack és kekszdarabokkal”!
Maximum résztvevői létszám: nincs

15.00-18.15 RÉV SZÍNHÁZ: MASSZA
(Kalapos Éva azonos című ifjúsági regénye alapján)
(komplex színházi és nevelési előadás 
– az előadás után beszélgetés Kalapos Évával)
A bullying (megfélemlítés), valamint a cyberbullying (kibermegfélemlítés) sajnos hazánkban is egyre elterjedtebb, hiszen az online arctalanság, anonim lét olyan bátorságot ad a fiataloknak, ami ennek a fajta zaklatásnak táptalajt nyújthat. A kibermegfélemlítést a The National Crime Prevention Council az alábbi módon fogalmazza meg: „Olyan esetek, amelyek az internetet, mobiltelefonokat, illetve internetes eszközöket használnak arra, hogy rövid szöveges üzeneteken, illetve internetes posztokon keresztül, vagy képek segítségével, más ember megsértésére, illetve zaklatására irányulnak.”
Színész-drámatanárok: Bálint Betty, Balla Richie, Árvai Péter, Nagy Zsolt Zsozsa, Lakatos Dorina, Szántó Dániel, a forgatókönyvet írta: Romankovics Edit, rendező: Tóth Miklós
A 9-10. évfolyam számára készült komplex színházi és nevelési előadáson most felnőttek vehetnek részt.
Maximum résztvevői létszám: 30 fő
Nézői létszám maximum: 30 fő

15.00-16.30 A patikárius magyarországi kalandjai
(műhelymunka)
Foglalkozásvezető: Kaposi László rendező-drámatanár
Hangzatos cím, de kb. olyan, mint egy választási ígéret: sajnos nem teljesíthető. A patikárius hazai karrierjének vizsgálatához akkora felmérésre lenne szükség, amit elvégezni nem áll módunkban. Ugyanis Jonothan Neelands drámaórája nagyon sok magyar pedagógust vonzott 1994-es megjelenésétől, és vonz ma is, annyira, hogy majdnem mindenki ki is próbálja a csoportjával, osztályával. Vagy az eredetit, vagy a többé-kevésbé adaptált változatát. Amit tehetünk: keresünk néhány változatot erre a közismert tervezetre, és ezek elemzésén keresztül az adaptáció szabályszerűségeivel és gyakorlatával foglalkozunk.
A foglalkozáson való részvételhez előfeltétel: kéretik olvasni és ismerni az alapművet! Aki regisztrál erre a foglalkozásra, annak (oktatási céllal) e-mailhez csatolva küldjük a szöveget.


16.45-18.15 ERRE A PROGRAMRA NEM FOGADUNK ÚJABB REGISZTRÁCIÓT!!! – Készüljünk az ünnepre!
(műhelymunka)
Az foglalkozást vezeti: Dolmány Mária drámatanár
Nem csupán a műsorokon múlik egy ünnep sikere. Legalább akkora jelentősége van a befogadói oldal felkészítésének is. A dráma lehetőségeit hívjuk segítségül annak érdekében, hogy a gyerekek készek legyenek a megemlékezés befogadására, hogy az ünnep valóban megélhető közösségi szertartássá válhasson, legyen szó nemzeti ünnepről vagy egyházi ünnepről, vagy bármely naptári ünnepünkről.

16.45-18.15 Történelem és személyesség
Saját élményű drámaóra
Az órát vezeti: Meleg Gábor drámatanár
Hogyan lehet személyessé tenni az ötvenes évek egyes eseményeit? Milyen kapcsolódási pontokat és döntési helyzeteket találhatunk? Mindez hogyan adaptálható más témákra és tantárgyakra? Erre kerestünk válaszokat a Kontraszt Műhely tagjaival, amikor elkészítettük az 1956-os eseményekhez kapcsolódó drámafoglalkozásunkat. A korszakot egy család történetén keresztül vizsgálom majd a résztvevőkkel.
Résztvevői létszám: 25 fő
Nézői létszám: 20 fő

16.45-18.15 „Örkényeskedünk” – szövegfeldolgozó műhelymunka Örkény István Egyperces novelláinak felhasználásával
(műhelymunka)
A foglalkozást tartja: Körömi Gábor
Egypercesekkel foglalkoztunk tavasszal a drámacsoportomban. Hogyan kezdtünk bele? Hogyan folytattuk a munkát? Végül mire jutottunk? Ezt az utat szeretném bemutatni és részben végigjárni a résztvevőkkel a rendelkezésünkre álló időben Örkény-szövegek, mondatok és a saját életünk felhasználásával.
Maximum résztvevői létszám: 25 fő

TÁMOGATÓ: NKA Közművelődés Kollégium, EMMI

SzerkesztőSZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS (27.)