LEZÁRULT A JELENTKEZÉS – a visszaigazolásokat e-mailben elküldtük.
Figyelem, a jelentkezés a befizetéssel lesz teljes és érvényes.
(Frissítve 04.17-én.)
A Magyar Drámapedagógiai Társaság tizenegy különböző témakörben életre hívott szakmai műhely munkáját indítja el. A műhelyekbe gyakorló gyermekszínjátszó- és diákszínjátszó-rendezők, csoportvezetők, művészetpedagógusok jelentkezését várjuk.
A műhelyek vezetői elismert szakemberek, akik saját szakterületükön belül kínálnak az alábbiakban ismertetésre kerülő témákban részvételi lehetőséget. Az online szakmai műhelyek mindegyike 3 x 3 óra időtartamban működik, minimum 5 és maximum 10 fős létszámmal. A limitált létszám lehetővé teszi az intenzív részvételi munkát, valamint teret ad a személyre szóló visszajelzéseknek. A szakmai műhelyek három alkalma minden esetben egymásra épül, ezért csak olyan résztvevők jelentkezését várjuk, akik mindhárom meghirdetett időpontban részt tudnak venni az adott műhely munkájában, valamint vállalják a találkozók előtti/közötti felkészülést is.
A szakmai műhelyek létrehozására pályázati támogatást használunk fel.
A részvételt az aktív csoportvezetők, pedagógusok részére jelképes regisztrációs díj befizetése mellett tesszük lehetővé. A limitált számú helyre a jelentkezők egy rövid űrlap kitöltésével pályázhatnak. Egy fő maximum 2 műhely munkájában vehet részt.
A jelentkezés határideje:
– az április 19. után induló műhelyekre: április 15.
A jelentkezések elbírálása és a jelentkezők értesítése folyamatos.
A szakmai műhelyek terveink szerint a Zoom felületén valósulnak meg (néhány esetben nem zárjuk ki más felület alkalmazását).
FIGYELEM!!! Az 1-2-3-4. számú műhelyre csak olyan érdeklődők jelentkezését várjuk és fogadjuk, akik az adott műhely programjában 2021-ben nem vettek részt!!!
(Jelentkezési űrlapunk elérhetősége a szöveg végén található.)
- Így olvasd a színházamat, avagy előadás-elemzési gyakorlatok (nem csak) kezdőknek
Műhelyvezető: Jászay Tamás kritikus, a Revizor Online főszerkesztője, egyetemi adjunktus, SZTE-BTK
Időpontok: 2022. április 21., április 28., május 5. 17-20 óráig
Leírás: Színház az egész, tudjuk jól, de vajon mit jelent? A három online találkozás során olyan magyar, illetve világszínházi jelenségekkel és esztétikákkal ismerkedünk, amelyek első ránézésre talán zavarosak, nehezen dekódolhatóak, esetleg provokatívak. Kis türelemmel és odafigyeléssel azonban megszelídíthetőek, sőt a segítségükkel olyan eszközökre és megszólalási módokra is ráismerhetünk, melyeket mi magunk is rendszeresen használunk saját pedagógiai gyakorlatunkban. Minimális angol nyelvtudás előny, de nem feltétel. - A népmeseadaptáció alapkérdései – népmesék színpadra alkalmazása a gyakorlatban
Műhelyvezető: Markó Róbert dramaturg, rendező, a Vaskakas Bábszínház művészeti vezetője
Időpontok: 2022. április 20., április 27. május 4.18-21 óráig
Leírás: Az alkotóműhely keretei között elsőként a népmesét mint irodalmi műfajt tesszük vizsgálat tárgyává: megvizsgáljuk szerkezetét, szereplőit, hatáskeltésének eszközeit. Ezután a népmesék színpadra alkalmazásának / dramatizálásának folyamatát követjük végig lépésről-lépésre. Végül az elméleti megfigyeléseket a gyakorlatba ültetjük át – egyfelől már létező népmeseadaptációk vizsgálatán keresztül, másfelől pedig a műhely résztvevői maguk is színpadi változatot készítenek egy-egy népmeséből (vagy annak részletéből). - Átmenetek – improvizációból szöveg, szövegből jelenet
Műhelyvezető: Szivák-Tóth Viktor drámapedagógus, rendező, dramaturg, színész, a Szkéné Színház ifjúsági és közösségi programjának szakmai vezetője
Időpontok: április 26., április 30., május 2. 18-21 óráig
Leírás: A műhelyben olyan rendezői technikákat ismerünk meg, melyek révén a gyerekek, diákok ötleteiből építhetünk fel érvényes színpadi jeleneteket. Ezek egy része a csoportdinamikát kiaknázó próbavezetésre vonatkozik, más részük dramaturgiai jellegű, de érintjük az instruálás hatékony módjait is. - Átalakítás, átalakulás, megelevenedés – történet mögötti dramaturgia három felvonásban
Műhelyvezető: Láposi Terka bábművész, rendező, tervező, a Vojtina Bábszínház Játszószínházának művészeti vezetője
Időpontok: 2022. április 21., április 22., április 29. 17-20 óráig
Leírás: A bábos szemlélet alapozása – transzformálás: bábos játékokkal hogyan alakítható az elvonatkoztatás mélysége, és a metaforikus gondolkodás; milyen anyagok átalakítása, és milyen eszközök alkalmazása segítheti a transzformációs lehetőségeket? A bábos gondolkodás kiterjesztése – megszemélyesítés: a tárgyakkal történő manipulációtól a figurateremtésig, a bábos és bábujának egylényegűségéig. Hol és hogyan elevenedik meg a történet? Próbáljuk ki egy-egy szituáción, kísérletezzünk a bábu animálásának határtalan variációival!
Maximum létszám: 6 fő - Mikor ér véget a színházi alkotómunka? – gyakorlat és beszélgetés
Műhelyvezető: Perényi Balázs rendező, drámatanár, író, dramaturg
Időpontok: 2022. április 19., április 26. és május 3. 18-21 óráig
Leírás: Hogyan lehet előadásra ráhangolni a diákokat?
Hogyan lehet életben tartani egy produkciót, milyen tréning- vagy próbamódszerekkel lehet továbbgondozni egy előadást?
Van-e ennek titka?
Ha kimozdul otthonról a produkció: mennyire lehet helyspecifikus egy előadás? Hogyan lehet belakni egy idegen teret?
(A résztvevők a programot megelőzően hozzáférést kapnak majd megtekintendő előadás-felvételekhez.) - A dramatikus zene felfedezése
Műhelyvezető: Pap Gábor Papesz zene- és drámatanár, az MDPT elnökségi tagja
Időpontok: 2022. április 22., május 6., május 13. 17-20 óráig
Bemutatkozás: Pap Gábor Papesz több mint 25 éve foglalkozik színház, dráma és zene lehetséges kapcsolódásainak feltérképezésével. A tréner főként vokalitásra épülő, gesztus és hang közvetlen kommunikációját feltáró Dramatikus zenei gyakorlatai bizonyítottan hatékony eszközök mind a személyiség- és közösségfejlesztésben, mind pedig a (diák)színházi alkotómunkában. E sok-sok év tanári, alkotói és szakírói tapasztalatát az azonos címen kiadás alatt álló könyvben összegezte, melyben a fenti gyakorlatokat feldolgozó „Praxis” mellett újdonságként megfogalmazta a dramatikus zene elméletét („Teória”), valamint külön részt szánt a konkrét alkalmazások ismertetésére, iskolai, színházi, színházi nevelési, illetve összművészeti közegben („Applikáció”).
Leírás: A három alkalmas sorozat keretében a résztvevők a könyv három részének megfelelően ismerkedhetnek meg a gyakorlatvezetés fortélyaival, a színházi zeneszerző szakmai fogásaival, illetve – a könyv elméleti részét is működésbe hozva – abba is bepillantást nyerhetnek, hogy miként érdemes és lehetséges drámás szempontokkal közelíteni a klasszikus és modern zene egyes alkotásaihoz. - Produktum létrehozása a drámapedagógia útján 6-10 éveseknél
Műhelyvezető: Rusz Csilla
Időpontok: 2022. április 26., április 27., május 3.18-21 óráig
Leírás: Közös játékra, ötletbörzére hívom a tanítókat, foglalkozva a darabválasztás kérdéseivel, a dramatizálás folyamatával és az előadással. Fókuszálok ezek közül is különösen a ráhangoló tréninggyakorlatokra, az előkészítő játékokra, a folyamatra, a szövegmondása. Mesélek a nehézségeimről, saját bevált módszereimről és arról, hogyan történik a szereposztás, hogyan nyúlok a gyerekekhez. - Mese, mítosz, rituálé és közösségépítés a diákszínjátszásban
Műhelyvezető: Eck Attila
Időpontok: 2022. április 19., április 28., május 5. 17-20 óráig
Bemutatkozás: A Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium tanára vagyok, ahol színháztörténetet és színészmesterséget tanítok, valamint munkaközösség vezetőként és osztályfőnökként dolgozom. A tanévek során több sikeres diákszínjátszó előadást is létrehoztunk tanítványaimmal közösen, melyeknek témája gyakran merített a népmesék, népi hiedelmek és mítoszok világából. A Kolibri Színházban színházi nevelési szakemberként veszek részt a társulat munkájában.
Leírás: Mottó:
„– Mesélj nekem egy történetet! Olyan rég születtél, biztosan sokkal több mesét ismersz nálam.
– Történetet? Nem tudom, mi az a történet, mesélni meg pláne nem tudok.
– Pedig pofonegyszerű! Na jó, ismételd utánam: egyszer volt, hol nem volt…
– Egyszer volt, hol nem volt…
– Mi jut eszedbe erről? Látsz valamit, ami nem létezik?”
(Hszia Csia: A sárkányló éji útja. Ford.: Huszár András)
Azt vizsgáljuk, hogy a mesék és mítoszok, ezek az archaikus környezetben rögzített történetek hogyan alakulhatnak át kortárs, érvényes gondolatokat közvetítő drámai szöveggé és színpadi akcióvá, milyen megközelítéssel szolgálhatják egy közösségi színházi élmény megszületését. - ÉNKERESÉS KÉT PRÓBA KÖZÖTT
Műhelyvezető: Szalai Ádám, a Vörösmarty Mihály Gimnázium tanára, a Kerekasztal Színház színész-drámatanára
Leírás: Olyan feladatokkal dolgozunk, amiket nem az órákon, hanem órák között kell megoldani. Olyan „házi feladatokat” elemzünk és alkotunk, amik folyamatos énkeresésre inspirálják a diákjainkat. Rengeteg gyakorlat és játék értelmezhető másképpen, ha más időtartamot hagyunk rájuk. Nagyrészt középiskolás korosztálynak ajánlott ön- és társismereti feladatokkal foglalkozunk majd, és újra átélhetjük, hogy milyen érzés házi feladatokat kapni és írni.
Időpontok: 2022. április 19., április 26., május 3. 18-21 óráig - Megszólalás helyett
Műhelyvezető: Somogyi Tamás, rendező, dramaturg
Időpontok: 2022. április 20. 17-20 óráig; április 22. és május 6. 18-21 óráig
Leírás: „A színházban a dialógusok csak rajzolatok a mozgás kanavászán.” – mondja Vszevolod Mejerhold, a XX. század egyik legnagyobb hatású színházi alkotója. De vajon milyen lehetőségeink vannak a színpadi térben a szavak mellett vagy éppen a szavak helyett? Mit tehet hozzá egy próbafolyamathoz vagy egy előadáshoz a mozgás, a gesztusok, a maszkok vagy éppen a bábok használata? Milyen készségek és eszközök kellenek ahhoz, hogy képesek legyünk a szöveg központú színházi gondolkodás helyett a képekre, a gesztusokra, a mozdulatokra helyezni a hangsúlyt?
Az interaktív kurzus során vizsgáljuk a nem szövegre épülő színház:
– nézőre és játszóra gyakorolt hatását
– technikáit, megvalósítási lehetőségeit
– dramaturgiai kihívásait
– iskolai környezetben alkalmazható formáit
A konkrét példákon és korábban megvalósult alkotói folyamatok bemutatásán keresztül a kurzus célja, hogy a résztvevők egy saját projekt kidolgozásának első lépéseit is megtegyék, és ehhez kézzelfogható segítséget kapjanak. - Gyermekszínjátszás alsó tagozaton
Műhelyvezető: Kuszmann Nóra + Lovai Ágota + Pátkay Mónika
2022. április 19. 17-20 óráig – Pátkay Mónika
Leírás: A színjátszás lehetőségei az alsó tagozaton – tanítási órák alatt
1. osztály: olvasástanítás dramatikus hívómesékkel
2. osztály: előadás készítése képességfejlesztő játékok felhasználásával
3. osztály: kötött szövegű improvizációkkal, versek, mesék dramatizálása
4. osztály: életjáték készítése rögzített improvizációkkal
2022. április 26. 17-20 óráig – Kuszmann Nóra
Leírás: Nyelvtanítás és a színjáték
Játék szavakkal, játék kötött szövegekkel. Nyelvtani problémák feldolgozása játékokkal. Irodalom (mesék-versek) felhasználása. Előadások készítése idegen nyelven, alsóban.
Bár én magam németet tanítok, úgy gondolom a játékok nagy része bármely nyelvre adaptálható (magyarra is). Közös gondolkodásra, ötletelésre hívnálak benneteket, hogy feldobjuk az amúgy megtanulhatatlannak tartott nyelvet, nyelveket és a nyelvóráinkat.
2022. május 3. 17-20 óráig – Lovai Ágota
Leírás: Közösségépítés gyermekversek színjátékos feldolgozásán keresztül Arra mutatok példát elsőseim segítségével, hogyan lehet megalapozni és kialakítani az együttműködést, a közös gondolkodást egy újonnan, vagy akár egy régebben alakult csoportban. Milyen konkrét gyakorlatok segítenek abban, hogy összetartó közösséget (osztályt, színjátszó csoportot) építsünk. Hogyan érhetjük el, hogy a gyerekek elfogadják egymást, s hogy közös célokért cselekedjenek.
Gyermekversekre, mondókákra épülnek játékaink, amelyeket bárki könnyedén bevezethet saját gyakorlatába.
Információ: drama.szervezes@gmail.com, telefon: +3620 2634229
FIGYELEM!
A JELENTKEZÉS (pályázat) elbírálásánál az alábbi címen elérhető űrlap kérdéseire adott válaszokat vesszük figyelembe.
Minden jelentkező automatikus visszaigazolást kap az űrlap kitöltéséről.
Az űrlap itt található https://forms.gle/qZjYfksuFPJVgG1C6
Az elfogadott jelentkezéseket külön e-mailben igazoljuk vissza, és a regisztráció díját csak ezt követően kérjük befizetni!!!
Az elfogadott és visszaigazolt jelentkezés csak a regisztrációs díj befizetésével érvényes!
A regisztrációs díj: 3000 Ft/fő/szakmai műhely.
(A Magyar Drámapedagógiai Társaság tagjainak: 2000 Ft/fő/szakmai műhely)
A fizetés módja: átutalással a jelentkezés elfogadásának visszaigazolását követően(!)
Bankszámlaszám: Magyar Drámapedagógiai Társaság, 11701004-20065946
Kérjük, tüntesse fel, hogy Szakmai műhely, és adja meg a résztvevő nevét.
Kérjük, adja meg számlázási adatait a regisztrációs űrlapon!
Támogató: Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (előadó-művészeti szervezetek többlettámogatása)