Mesterek és tanítványok – generációkon keresztül
Idén 2024. november 15-16-án kerül megrendezésre a Magyar Drámapedagógiai Társaság szakmai hétvégéje, a Színház Dráma Nevelés.
Helyszín: Apor Vilmos Katolikus Főiskola Budapesti Campus
Ebben az évben is folytatjuk a kapcsolatok szélesítését, részben ezért, de legfőképpen azért rendezzük a szakmai napokat az Apor Vilmos Katolikus Főiskolával együttműködésben, mert ott indult az első Drámapedagógiai Tanszék, több mint 30 évvel ezelőtt. Így idén a drámapedagógiai szakmai programok mellett kiemelt szerepet kap az ÜNNEP és a rendezvénynek helyt adó AVKF megismerése, a szakmai kapcsolat építése.
Rendhagyó rendezvényünkön minden programon Mester és Tanítványa egyszerre lesz jelen! Így rangos szakmai programmal várjuk mindazokat, akik érdeklődnek a gyermekszínjátszás, a drámapedagógia és a színházi nevelés iránt. A rendezvény vendégei tréningeken, bemutató órákon, saját élményű foglalkozásokon és színházi nevelési előadásokon vehetnek részt.
Minden programunk felnőttek részvételével valósul meg. A foglalkozások létszámkorlátosak, ezért a rendezvényen való részvétel regisztrációhoz kötött. Az online regisztrációban csak magára a programra lehet regisztrálni; hogy a programon belül ki lesz résztvevő és ki lesz néző, ebben számítunk vendégeink rugalmas hozzáállására.
(A Magyar Drámapedagógiai Társaság tisztújító közgyűlésére 2025 elején kerül majd sor.)
Az AVKF-n korrekt árakkal büfé áll az Önök rendelkezésre, ahol főtt étel is vásárolható. A regisztrációnál, kérjük, jelezzék étkezési szándékukat – ez kötelezettséget nem jelent, csak tájékoztató adat számunkra.
A REGISZTRÁCIÓ MENETE
A sikeres (és rövid idő alatt lebonyolítható) regisztráció érdekében a következőket javasoljuk:
- Tekintse meg a részletes programot: Facebook oldalunkon vagy a Honlapunkon és válasszon a párhuzamosan futó foglalkozások közül!
- Töltse ki a regisztrációs űrlapot!
- Feltétlen jelezze mindkét napon étkezési/ebédelési szándékát!
- Ha megválaszolt minden kérdést, kiválasztotta a programokat, kattintson a „küldés” vagy „submit” gombra!
- Utalja át a részvételi díjat!
Bankszámlaszám: Magyar Drámapedagógiai Társaság, OTP 11701004-20065946, azonosításként kérjük, tüntesse fel az “SZDN” rövidítést és a jelentkező nevét!
RÉSZVÉTELI DÍJ:
Péntek: (tagoknak és Aporosoknak) 3.000 Ft (nem tagoknak) 4.000 Ft
Szombat: (tagoknak és Aporosoknak) 4.000 Ft (nem tagoknak) 6.000 Ft
Bérlet: (tagoknak és Aporosoknak) 7.000 Ft (nem tagoknak) 9.000 Ft
FIGYELEM: a regisztráció a részvételi díj befizetésével válik érvényessé!!! A befizetés határideje: november 14. (csütörtök) A sikeres regisztrációról az űrlap maga küld visszaigazolást, mi csak akkor küldünk levelet, ha a befizetés elmaradása, késése miatt a regisztrálható létszámba már nem tudtuk felvenni. Megértésüket, türelmüket köszönjük.
Aki regisztrált és befizette a részvételi díjat, a rendezvény napját megelőző napokban elektronikusan az e-mail címére kapja meg belépőjét. (Védjük környezetünket!)
Szeretettel várjuk rendezvényünkön!
Együttműködő támogató: Apor Vilmos Katolikus Főiskola
NOVEMBER 14. csütörtök
18:00
A Magyar Tudományos Akadémia PTB Drámapedagógiai Albizottsága rövid, “hivatalos és operatív”, nyitott és online albizottsági ülést tart, ahol beszámolnak az esztendőről és közeljövőbeli terveikről.
Doktoranduszok székfoglalója: Fekete Anikó, Fehér Éva, Kutai Erika
Linket e-mailen küldünk!
NOVEMBER 15. PÉNTEK
16:00-17:30
Bátran loptam – Szalai Ádám foglalkozása – 25 fő + nézők
– a foglalkozáson beszélgető társként részt vesz Perényi Balázs
60 percnyi gyakorlat – drámás játékok, formák, amiket nagyon bátran loptam el és formáltam át a VMG falai között. Olyan, (főleg) improvizációs gyakorlatokat hozok magammal, amik szerintem sokat tudnak lendíteni azon, hogy még felszabadultabbak és bátrabbak legyünk egy-egy szituációban. Szerencsésnek mondhatom magam mert több tanáromra-rendezőmre tekintek mesterként. Ebben az egy órában Perényi Balázs ötleteinek-gyakorlatainak a továbbgondolására teszek próbát. Remélem, utána rengeteget tanulhattok abból, hogy “szétszedi” vagy épp megerősíti, amivel készülök.
Tükörkép – Meleg Gábor foglalkozása – 25 fő + nézők
– dramatikus elemek a médiaismeret tanításában
A képernyőidőnk nagy részében elvárásokkal szembesülünk, a tökéletességet keressük, néha talán a valóság helyett mást is mutatunk magunkról. Hogyan béküljünk ki önmagunkkal? Mit kezdjünk a képpel, ami a tükörből néz vissza ránk? A foglalkozás az énkép és a testkép fogalmait járja körül. A résztvevőkkel több egyszerű tanórán is használható eszközt próbálunk ki annak érdekében, hogy közelebb kerüljünk önmagunk elfogadásához.
18:00: ÜNNEPI KONFERENCIA
Ünnepi megemlékezés és összejövetel az első Drámapedagógiai Tanszék megalapítása alkalmából
Találkozás és beszélgetés az alapítókkal Gabnai Katalinnal, Szabados Zsuzsannával és Móka Jánossal
Beszélgetőtárs: dr. Zóka Katalin rektorhelyettes
Szeretettel várjuk a zsámbéki és váci időszak képzéseinek összes régi és jelenlegi tanárát és hallgatóját!
20:00: SZÍNHÁZI ELŐADÁS
Tóth Krisztina: A lány, aki nem beszélt
Az Aranyszamár Színház Üveghegy-díjas előadása
A lány, aki nem beszélt című történet főhőse egy teknőben született lány, egy szülei által magára hagyott gyermek. Mi lesz a sorsa ennek a gyereknek? Vajon szereti-e valaki apjaként, anyjaként, testvéreként? Látja-e újra édes szüleit, akik magára hagyták? Feloldódik-e magánya, bánata és haragja? Kiengesztelődik-e a világgal és saját magával? És vajon otthonra lel-e valaha?
Tóth Krisztina népmesei elemeket újragondoló, megrendítő mesefüzérének bábszínpadi változata belső utazásra hívja a nézőit – és gondolkodni hív: ki vagyok én, hogyan kerültem erre a világra, és merre tartok?
Látványtervező, báb és díszletkészítő: Horváth Márk
Zeneszerző, dalszövegíró: Cseri Hanna
Dramaturg, rendező: Markó Róbert
Játsszák: Érsek-Csanádi Gyöngyi, György Zoltán Dávid, Kőszegi Mária
https://aranyszamar.hu/toth-krisztina-a-lany-aki-nem-beszelt/
NOVEMBER 16. SZOMBAT
9:00-10:30
APOR MŰHELY: Tánc és dráma a színháztörténet tanításában – Palkóné dr. Tabi Katalin, Turós-Máté Kinga foglalkozása – 30 fő
A színház és a tánc történetét leginkább leírások, képek, videók segítségével szokták tanítani, pedig erre is igaz, mint az oktatás más területeire, hogy dramatikus játékokkal élőbbé, emlékezetesebbé lehet tenni. Az Aporon erre tettünk kísérletet, és ebből adunk egy kis sajátélményű ízelítőt.
Variációk óvoda témára – Kunné Darók Anikó, Szebenyiné Barna T. Éva foglalkozása – 20 fő+ nézők
A két jászberényi óvoda- és drámapedagógus, mint mester1 és mester2 játszanak a közreműködőkkel, óvodában, felnőttekkel már többször megélt drámás élményeket. Az egyik központi tárgya a kulcs lesz, ami a legutóbbi találkozás során ígéret maradt. A tárgyjáték után egy érzékenyítő témát járnak körbe a jelenlévőkkel. Az érzékenyítés fókuszában a nehezített sorsú gyermekekkel való együttélés áll.
Gyűjtögetés – MDPT Padavanok – 25 fő + nézők
Az MDPT padavanjai napindító játékra hívják a résztvevőket. Sosempróbált gyakorlatok, a “drámás alapkészlet” elemei, régiek új köntösben, csavarok, változatok, újragondolások a magunk örömére.
10:45-12:15
APOR MŰHELY: Csúnya Kacsa – Novák Géza Máté, Bakos Gergő foglalkozása
Drámaprogram 5-7 éves korosztály számára
A játszók néhány fogócska-bújócska közben eltévedve, egyszer csak a kiskacsák között találják magukat egy baromfiudvarban. A kacsák épp most kelnek ki a tojásból, majd észrevesznek maguk között egy eltérő kinézetűt…
Az útról játsszunk, az elfogadásról… “Mit tehetek, ha nem illek a csapatba? Csak azért, mert más színű a tollam…?”
Amikor egy könyv a mester – Török László Dafti foglalkozása – 25 fő + néző
Tárgyanimációból indított drámafoglalkozás Frank Mc Court A tanárember című könyvének egyik verse – Apám valcere – nyomán
Frank Mc Court ösztönös mesterséggel vezetett kreatív írás óráin a csilláron is lógtak a szakmát tanuló középiskolások. A siker okozta esetleges hübrisztől megóvta öniróniával megtámogatott alázata, a diákok ön- és világértését segítő tanulási helyzetei sokak számára váltak fontossá.
A verset körüljáró drámafoglalkozásom olvasható több helyen is, szerepelt már módszertani találkozókon, rövid változata látható a YouTube-on. Így játszóknak azokat várnám, akik számára ismeretlenek az értelmezés lehetséges útjai.
Szeretnék úgy gazdálkodni az idővel, hogy a foglalkozás végén lehetősége legyen bárkinek egy pár mondatos felmutatással megnevezni az ő “könyv-mesterét”, megosztani a jelenlévőkkel, hogy őt ki, mi, melyik mester(mű) inspirálta tanári, drámatanári munkájában.
Fura egy beharangozóban a foglalkozás végszavát megadni, de már most mondom Thomas Mertonnal: “Sit finis libri, non finis quaerendi.” A könyv véget ért, a keresés nem.
APOR MŰHELY: “Bemutatkozik a K19 műhely” – Gyombolai Gábor / K18 csoport
Régebben az Apor Főiskola budapesti tagozata Budán, a Krisztina körúton működött. Éppen ezért az egymást követő évfolyamokat egy K(risztina) betűvel és egy számmal jelölték. Így jött létre a “K19” csoport, melynek tagjai 2010-ben végeztek a drámapedagógus képzésen. Nos, ennek az osztálynak egy jelentős része együtt maradt, és azóta is – az elmúlt 15 évben – minden nyáron találkozik , hogy szakmai és személyes szinten is töltekezzen, eszmét cseréljen , tanuljon és persze jól érezze magát. Ezt a közösséget a drámapedagógia hozta össze és a drámapedagógia szolgál továbbra is ürügyként az együttlétre.
Az SZDN szombati napjának délelőttjén, egy interaktív beszélgetés keretében, Gyombolai Gábor mentorálásával bemutatkozik ez a műhely, mely talán megmutatja a drámapedagógia erejét a közösségépítésben és a közösség erejét a drámapedagógiában.
Ebédszünet
13:30-15:30
SÁRKÁNYSZEM – Madák Zsuzsanna, Bolla Bence, Bethlenfalvy Ádám
osztálytermi színházi nevelési előadás
A legnagyobb szecsuáni hadvezér fia, Hongrun, ritkán találkozik apjával, anyját pedig sohasem látta. Mamó, a nagymamája biztatja, hogy fessen, hiszen örömét leli benne a gyermek. Hongrun meglepő kalandokba keveredik, miután találkozik Ming mesterrel, a császári festőiskola vezetője.
Belenézni a sárkány szemébe; szembenézni a problémákkal – erről szól az általános iskola 2-3. osztályosainak szóló osztálytermi színházi nevelési előadásunk.
A színdarabot írta: Hajós Zsuzsa
Célkorosztály: 2-3. évfolyam
Igazmondó – Sárközi Máté, Meleg Gábor foglalkozása – 25 fő + nézők
A foglalkozás során az igazság, az igazmondás, a hazugság, az önbecsapás témáival dolgozunk majd. Körüljárjuk a számunkra legfontosabb problémákat, kérdéseket, ehhez pedig több ponton is az Igazmondó juhász történetét hívjuk segítségül.
APOR MŰHELY: Animáció és alkotás a legkisebbektől a középiskolás korosztályig – Székely Andrea és tanítványainak 3 foglalkozása
Három régi aporos hallgató mutatkozik be.
Különböző életkorú gyerekekkel, diákokkal dolgoznak, ám szemléletükben az a közös, hogy a drámapedagógiai tanulmányok során a művészeti kifejezés egy-egy olyan eszközével találkoztak, ami szervesen beépült pedagógiai munkájukba. Ezért is ajánlom foglalkozásaikat a nagyközönségnek.
Játékon innen és túl – Csóka Eszter közösségfejlesztő tréner, mentor, báb- és játékkészítő, drámapedagógus
Eszter játékai olyan a legkisebbekhez szóló eszközök, amelyekben a nagyobbak is kiteljesednek. Tekintete mindig a legapróbb részletekre irányul, segítségével egy-egy miniatűr világba léphetünk be.
“Játszani jó! Tárgyjáték a gimnáziumban” – Horváth Zsuzsanna magyar-olasz szakos középiskolai tanár a tárgyanimációt beépítette a mindennapos órai tevékenységébe a magyar és az olasz nyelv órákon. Megtudjuk miért és hogyan használja a tárgyakat a gimnáziumi anyanyelvi és hogyan az idegen nyelvi órákon. Ebből mutat be részleteket saját 12. évfolyamos diákjaival és a jelenlévők bevonásával.
A Duna körülölel – Bárány Márta tanító környezetismeret tantárgyi témát dolgoz fel dráma módszerrel és művészeti eszközökkel. Foglalkozása a kisiskolásoknak készült, de most Márta velünk játszik. A foglalkozás után arra is választ kapunk, hogy az aporos képzés milyen területeken ad segítséget a jövendő drámapedagógusainak a mindennapos iskolai tanításban.
15:45-17:15
APOR MŰHELY: Feszültségoldás mozgással – Harsányi Melinda, Szili Vera foglalkozása
Közös kísérletezésre hívunk titeket. Kiinduló pontunk az a kérdés volt, hogyan lehetne a kamaszokat a testi és szellemi lazításhoz, illetve a beszéd nélküli mélyebb megismerésekhez segíteni a táncpedagógia és a drámapedagógia eszköztárának találkozásával.Hogyan hatnak a térfelosztó mozgások, bizalomgyakorlatok a feszültségszintünkre? Mennyire oldhatják a stresszt? Az óratervet már kipróbáltuk középiskolás korosztály részvételével, 14 év felettieknek terveztük.
Kényelmes, lehetőleg hosszú ujjú felsőben, váltó cipőben vagy zokniban Földhasználat is várható.
A foglalkozás elsősorban non-verbális és saját élményű.
A végvári hősök – Szabó Zsófia, Körömi Gábor foglalkozása
A foglalkozás a 2020-as NAT-nak megfelelően átdolgozott Dráma és színház tankönyv egyik tanórája, mely a Végvári hősök címet viseli. Gárdonyi Géza regényét komplex színházi megközelítésben dolgozzuk fel, de Balassi életének tanításakor is felhasználhatók elemei. Példát mutatunk arra, hogy lehet különböző játékot, gyakorlatot az olvasmány feldolgozásának szolgálatába állítani.
Drámaérettségire készülve – Eck Attila, Keresztúri József foglalkozása
Volt tanárommal és igazgatómmal, Keresztúri Józseffel közösen egy olyan programot tervezünk, ami a színház- és drámatörténet tanítás praktikumairól és a dráma érettségi konkrétumairól szól. Hogyan néz ki az érettségi? Hogyan érdemes felkészülni rá? Mesélni, beszélgetni, gondolkodni és játszani fogunk. Mindenkinél legyen játszós ruha és íróeszköz.
Előadóinkről és a rendezvényról folyamatosan bővebben a facebook oldalunkon olvashatnak.