Címlap

RENDEZŐI SZAKMAI MŰHELYEK GYERMEK- ÉS DIÁKSZÍNJÁTSZÓ CSOPORTVEZETŐKNEK – 2022

0 csatolmány

LEZÁRULT A JELENTKEZÉS – a visszaigazolásokat e-mailben elküldtük.
Figyelem, a jelentkezés a befizetéssel lesz teljes és érvényes.

(Frissítve 04.17-én.)
A Magyar Drámapedagógiai Társaság tizenegy különböző témakörben életre hívott szakmai műhely munkáját indítja el. A műhelyekbe gyakorló gyermekszínjátszó- és diákszínjátszó-rendezők, csoportvezetők, művészetpedagógusok jelentkezését várjuk.
A műhelyek vezetői elismert szakemberek, akik saját szakterületükön belül kínálnak az alábbiakban ismertetésre kerülő témákban részvételi lehetőséget. Az online szakmai műhelyek mindegyike 3 x 3 óra időtartamban működik, minimum 5 és maximum 10 fős létszámmal. A limitált létszám lehetővé teszi az intenzív részvételi munkát, valamint teret ad a személyre szóló visszajelzéseknek. A szakmai műhelyek három alkalma minden esetben egymásra épül, ezért csak olyan résztvevők jelentkezését várjuk, akik mindhárom meghirdetett időpontban részt tudnak venni az adott műhely munkájában, valamint vállalják a találkozók előtti/közötti felkészülést is.

A szakmai műhelyek létrehozására pályázati támogatást használunk fel.
A részvételt az aktív csoportvezetők, pedagógusok részére jelképes regisztrációs díj befizetése mellett tesszük lehetővé. A limitált számú helyre a jelentkezők egy rövid űrlap kitöltésével pályázhatnak. Egy fő maximum 2 műhely munkájában vehet részt.
A jelentkezés határideje:
– az április 19. után induló műhelyekre: április 15.
A jelentkezések elbírálása és a jelentkezők értesítése folyamatos.
A szakmai műhelyek terveink szerint a Zoom felületén valósulnak meg (néhány esetben nem zárjuk ki más felület alkalmazását).
FIGYELEM!!! Az 1-2-3-4. számú műhelyre csak olyan érdeklődők jelentkezését várjuk és fogadjuk, akik az adott műhely programjában 2021-ben nem vettek részt!!!
(Jelentkezési űrlapunk elérhetősége a szöveg végén található.)

  1. Így olvasd a színházamat, avagy előadás-elemzési gyakorlatok (nem csak) kezdőknek
    Műhelyvezető: Jászay Tamás
    kritikus, a Revizor Online főszerkesztője, egyetemi adjunktus, SZTE-BTK
    Időpontok: 2022. április 21., április 28., május 5. 17-20 óráig
    Leírás: Színház az egész, tudjuk jól, de vajon mit jelent? A három online találkozás során olyan magyar, illetve világszínházi jelenségekkel és esztétikákkal ismerkedünk, amelyek első ránézésre talán zavarosak, nehezen dekódolhatóak, esetleg provokatívak. Kis türelemmel és odafigyeléssel azonban megszelídíthetőek, sőt a segítségükkel olyan eszközökre és megszólalási módokra is ráismerhetünk, melyeket mi magunk is rendszeresen használunk saját pedagógiai gyakorlatunkban. Minimális angol nyelvtudás előny, de nem feltétel.
  2. A népmeseadaptáció alapkérdései – népmesék színpadra alkalmazása a gyakorlatban
    Műhelyvezető: Markó Róbert
    dramaturg, rendező, a Vaskakas Bábszínház művészeti vezetője
    Időpontok: 2022. április 20., április 27. május 4.18-21 óráig
    Leírás: Az alkotóműhely keretei között elsőként a népmesét mint irodalmi műfajt tesszük vizsgálat tárgyává: megvizsgáljuk szerkezetét, szereplőit, hatáskeltésének eszközeit. Ezután a népmesék színpadra alkalmazásának / dramatizálásának folyamatát követjük végig lépésről-lépésre. Végül az elméleti megfigyeléseket a gyakorlatba ültetjük át – egyfelől már létező népmeseadaptációk vizsgálatán keresztül, másfelől pedig a műhely résztvevői maguk is színpadi változatot készítenek egy-egy népmeséből (vagy annak részletéből).
  3. Átmenetek – improvizációból szöveg, szövegből jelenet
    Műhelyvezető: Szivák-Tóth Viktor
    drámapedagógus, rendező, dramaturg, színész, a Szkéné Színház ifjúsági és közösségi programjának szakmai vezetője
    Időpontok: április 26., április 30., május 2. 18-21 óráig
    Leírás: A műhelyben olyan rendezői technikákat ismerünk meg, melyek révén a gyerekek, diákok ötleteiből építhetünk fel érvényes színpadi jeleneteket. Ezek egy része a csoportdinamikát kiaknázó próbavezetésre vonatkozik, más részük dramaturgiai jellegű, de érintjük az instruálás hatékony módjait is.
  4. Átalakítás, átalakulás, megelevenedés – történet mögötti dramaturgia három felvonásban
    Műhelyvezető: Láposi Terka
    bábművész, rendező, tervező, a Vojtina Bábszínház Játszószínházának művészeti vezetője
    Időpontok: 2022. április 21., április 22., április 29. 17-20 óráig
    Leírás: A bábos szemlélet alapozása – transzformálás: bábos játékokkal hogyan alakítható az elvonatkoztatás mélysége, és a metaforikus gondolkodás; milyen anyagok átalakítása, és milyen eszközök alkalmazása segítheti a transzformációs lehetőségeket? A bábos gondolkodás kiterjesztése – megszemélyesítés: a tárgyakkal történő manipulációtól a figurateremtésig, a bábos és bábujának egylényegűségéig. Hol és hogyan elevenedik meg a történet? Próbáljuk ki egy-egy szituáción, kísérletezzünk a bábu animálásának határtalan variációival!
    Maximum létszám: 6 fő
  5. Mikor ér véget a színházi alkotómunka?gyakorlat és beszélgetés
    Műhelyvezető: Perényi Balázs rendező, drámatanár, író, dramaturg
    Időpontok: 2022. április 19., április 26. és május 3. 18-21 óráig
    Leírás: Hogyan lehet előadásra ráhangolni a diákokat?
    Hogyan lehet életben tartani egy produkciót, milyen tréning- vagy próbamódszerekkel lehet továbbgondozni egy előadást?
    Van-e ennek titka?
    Ha kimozdul otthonról a produkció: mennyire lehet helyspecifikus egy előadás? Hogyan lehet belakni egy idegen teret?
    (A résztvevők a programot megelőzően hozzáférést kapnak majd megtekintendő előadás-felvételekhez.)
  6. A dramatikus zene felfedezése
    Műhelyvezető: Pap Gábor Papesz
    zene- és drámatanár, az MDPT elnökségi tagja
    Időpontok: 2022. április 22., május 6., május 13. 17-20 óráig
    Bemutatkozás: Pap Gábor Papesz több mint 25 éve foglalkozik színház, dráma és zene lehetséges kapcsolódásainak feltérképezésével. A tréner főként vokalitásra épülő, gesztus és hang közvetlen kommunikációját feltáró Dramatikus zenei gyakorlatai bizonyítottan hatékony eszközök mind a személyiség- és közösségfejlesztésben, mind pedig a (diák)színházi alkotómunkában. E sok-sok év tanári, alkotói és szakírói tapasztalatát az azonos címen kiadás alatt álló könyvben összegezte, melyben a fenti gyakorlatokat feldolgozó „Praxis” mellett újdonságként megfogalmazta a dramatikus zene elméletét („Teória”), valamint külön részt szánt a konkrét alkalmazások ismertetésére, iskolai, színházi, színházi nevelési, illetve összművészeti közegben („Applikáció”).
    Leírás: A három alkalmas sorozat keretében a résztvevők a könyv három részének megfelelően ismerkedhetnek meg a gyakorlatvezetés fortélyaival, a színházi zeneszerző szakmai fogásaival, illetve – a könyv elméleti részét is működésbe hozva – abba is bepillantást nyerhetnek, hogy miként érdemes és lehetséges drámás szempontokkal közelíteni a klasszikus és modern zene egyes alkotásaihoz.
  7. Produktum létrehozása a drámapedagógia útján 6-10 éveseknél
    Műhelyvezető: Rusz Csilla
    Időpontok: 2022. április 26., április 27., május 3.18-21 óráig
    Leírás: Közös játékra, ötletbörzére hívom a tanítókat, foglalkozva a darabválasztás kérdéseivel, a dramatizálás folyamatával és az előadással. Fókuszálok ezek közül is különösen a ráhangoló tréninggyakorlatokra, az előkészítő játékokra, a folyamatra, a szövegmondása. Mesélek a nehézségeimről, saját bevált módszereimről és arról, hogyan történik a szereposztás, hogyan nyúlok a gyerekekhez.
  8. Mese, mítosz, rituálé és közösségépítés a diákszínjátszásban
    Műhelyvezető: Eck Attila
    Időpontok: 2022. április 19., április 28., május 5. 17-20 óráig
    Bemutatkozás: A Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium tanára vagyok, ahol színháztörténetet és színészmesterséget tanítok, valamint munkaközösség vezetőként és osztályfőnökként dolgozom. A tanévek során több sikeres diákszínjátszó előadást is létrehoztunk tanítványaimmal közösen, melyeknek témája gyakran merített a népmesék, népi hiedelmek és mítoszok világából. A Kolibri Színházban színházi nevelési szakemberként veszek részt a társulat munkájában.
    Leírás: Mottó:
    – Mesélj nekem egy történetet! Olyan rég születtél, biztosan sokkal több mesét ismersz nálam.
    – Történetet? Nem tudom, mi az a történet, mesélni meg pláne nem tudok.
    – Pedig pofonegyszerű! Na jó, ismételd utánam: egyszer volt, hol nem volt…
    – Egyszer volt, hol nem volt…
    – Mi jut eszedbe erről? Látsz valamit, ami nem létezik?”
    (Hszia Csia: A sárkányló éji útja. Ford.: Huszár András)
    Azt vizsgáljuk, hogy a mesék és mítoszok, ezek az archaikus környezetben rögzített történetek hogyan alakulhatnak át kortárs, érvényes gondolatokat közvetítő drámai szöveggé és színpadi akcióvá, milyen megközelítéssel szolgálhatják egy közösségi színházi élmény megszületését.
  9. ÉNKERESÉS KÉT PRÓBA KÖZÖTT
    Műhelyvezető: Szalai Ádám
    , a Vörösmarty Mihály Gimnázium tanára, a Kerekasztal Színház színész-drámatanára
    Leírás: Olyan feladatokkal dolgozunk, amiket nem az órákon, hanem órák között kell megoldani. Olyan „házi feladatokat” elemzünk és alkotunk, amik folyamatos énkeresésre inspirálják a diákjainkat. Rengeteg gyakorlat és játék értelmezhető másképpen, ha más időtartamot hagyunk rájuk. Nagyrészt középiskolás korosztálynak ajánlott ön- és társismereti feladatokkal foglalkozunk majd, és újra átélhetjük, hogy milyen érzés házi feladatokat kapni és írni.
    Időpontok: 2022. április 19., április 26., május 3. 18-21 óráig
  10. Megszólalás helyett
    Műhelyvezető: Somogyi Tamás
    , rendező, dramaturg
    Időpontok: 2022. április 20. 17-20 óráig; április 22. és május 6. 18-21 óráig
    Leírás: „A színházban a dialógusok csak rajzolatok a mozgás kanavászán.” – mondja Vszevolod Mejerhold, a XX. század egyik legnagyobb hatású színházi alkotója. De vajon milyen lehetőségeink vannak a színpadi térben a szavak mellett vagy éppen a szavak helyett? Mit tehet hozzá egy próbafolyamathoz vagy egy előadáshoz a mozgás, a gesztusok, a maszkok vagy éppen a bábok használata? Milyen készségek és eszközök kellenek ahhoz, hogy képesek legyünk a szöveg központú színházi gondolkodás helyett a képekre, a gesztusokra, a mozdulatokra helyezni a hangsúlyt?
    Az interaktív kurzus során vizsgáljuk a nem szövegre épülő színház:
    – nézőre és játszóra gyakorolt hatását
    – technikáit, megvalósítási lehetőségeit
    – dramaturgiai kihívásait
    – iskolai környezetben alkalmazható formáit
    A konkrét példákon és korábban megvalósult alkotói folyamatok bemutatásán keresztül a kurzus célja, hogy a résztvevők egy saját projekt kidolgozásának első lépéseit is megtegyék, és ehhez kézzelfogható segítséget kapjanak.
  11. Gyermekszínjátszás alsó tagozaton
    Műhelyvezető: Kuszmann Nóra + Lovai Ágota + Pátkay Mónika
    2022. április 19. 17-20 óráig – Pátkay Mónika
    Leírás: A színjátszás lehetőségei az alsó tagozaton – tanítási órák alatt
    1. osztály: olvasástanítás dramatikus hívómesékkel
    2. osztály: előadás készítése képességfejlesztő játékok felhasználásával
    3. osztály: kötött szövegű improvizációkkal, versek, mesék dramatizálása
    4. osztály: életjáték készítése rögzített improvizációkkal
    2022. április 26. 17-20 óráig – Kuszmann Nóra
    Leírás:
    Nyelvtanítás és a színjáték
    Játék szavakkal, játék kötött szövegekkel. Nyelvtani problémák feldolgozása játékokkal. Irodalom (mesék-versek) felhasználása. Előadások készítése idegen nyelven, alsóban.
    Bár én magam németet tanítok, úgy gondolom a játékok nagy része bármely nyelvre adaptálható (magyarra is). Közös gondolkodásra, ötletelésre hívnálak benneteket, hogy feldobjuk az amúgy megtanulhatatlannak tartott nyelvet, nyelveket és a nyelvóráinkat.
    2022. május 3. 17-20 óráig – Lovai Ágota
    Leírás:
    Közösségépítés gyermekversek színjátékos feldolgozásán keresztül Arra mutatok példát elsőseim segítségével, hogyan lehet megalapozni és kialakítani az együttműködést, a közös gondolkodást egy újonnan, vagy akár egy régebben alakult csoportban. Milyen konkrét gyakorlatok segítenek abban, hogy összetartó közösséget (osztályt, színjátszó csoportot) építsünk. Hogyan érhetjük el, hogy a gyerekek elfogadják egymást, s hogy közös célokért cselekedjenek.
    Gyermekversekre, mondókákra épülnek játékaink, amelyeket bárki könnyedén bevezethet saját gyakorlatába.

Információ: drama.szervezes@gmail.com, telefon: +3620 2634229
FIGYELEM!
A JELENTKEZÉS (pályázat) elbírálásánál az alábbi címen elérhető űrlap kérdéseire adott válaszokat vesszük figyelembe.
Minden jelentkező automatikus visszaigazolást kap az űrlap kitöltéséről.
Az űrlap itt található https://forms.gle/qZjYfksuFPJVgG1C6
Az elfogadott jelentkezéseket külön e-mailben igazoljuk vissza, és a regisztráció díját csak ezt követően kérjük befizetni!!!
Az elfogadott és visszaigazolt jelentkezés csak a regisztrációs díj befizetésével érvényes!
A regisztrációs díj: 3000 Ft/fő/szakmai műhely.
(A Magyar Drámapedagógiai Társaság tagjainak: 2000 Ft/fő/szakmai műhely)
A fizetés módja: átutalással a jelentkezés elfogadásának visszaigazolását követően(!)
Bankszámlaszám: Magyar Drámapedagógiai Társaság, 11701004-20065946
Kérjük, tüntesse fel, hogy Szakmai műhely, és adja meg a résztvevő nevét.
Kérjük, adja meg számlázási adatait a regisztrációs űrlapon!
Támogató: Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (előadó-művészeti szervezetek többlettámogatása)

SzerkesztőRENDEZŐI SZAKMAI MŰHELYEK GYERMEK- ÉS DIÁKSZÍNJÁTSZÓ CSOPORTVEZETŐKNEK – 2022
Ehhez a bejegyzéshez nincs csatolmány hozzáadva.