Kihívások
Kihívások a drámatanításban – Kihívások a tanteremben
Idén 2025. november 14-15-én kerül megrendezésre a Magyar Drámapedagógiai Társaság szakmai hétvégéje, a Színház Dráma Nevelés. Együttműködő partner a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara
Helyszín: Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Budapest, Reviczky u. 6, 1088
Ebben az évben is folytatjuk a kapcsolatok szélesítését, ezért rendezzük a szakmai napokat a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karával együttműködésben. Rendezvényünkön minden programon a kihívásokkal és a velük való megküzdéssel, lehetőségekkel foglalkozunk! Így rangos szakmai programmal várjuk mindazokat, akik érdeklődnek a gyermekszínjátszás, a drámapedagógia és a színházi nevelés iránt. A rendezvény vendégei tréningeken, bemutató órákon, saját élményű foglalkozásokon és színházi nevelési előadásokon vehetnek részt.
Minden programunk felnőttek részvételével valósul meg. A foglalkozások létszámkorlátosak, ezért a rendezvényen való részvétel regisztrációhoz kötött. Az online regisztrációban csak magára a programra lehet regisztrálni; hogy a programon belül ki lesz résztvevő és ki lesz néző, ebben számítunk vendégeink rugalmas hozzáállására.
Az idei rendezvényen a “DrámaVan-nyáron” rendezvényünk mintájára “batyus büfét” szeretnénk létrehozni, megteremtve a foglalkozások közötti időben az eszmecsere, a kötetlen találkozás lehetőségét. Kérjük, hogy a regisztrációnál jelezzék, számíthatunk-e a hozzájárulására! Ez kötelezettséget nem jelent, csak tájékoztató adat számunkra.
A REGISZTRÁCIÓ MENETE:
A sikeres (és rövid idő alatt lebonyolítható) regisztráció érdekében a következőket javasoljuk:
- Tekintse meg a részletes programot: Facebook oldalunkon vagy a Honlapunkon és válasszon a párhuzamosan futó foglalkozások közül!
- Töltse ki a regisztrációs űrlapot!
- Küldjön egy játékleírást (tábori játékok, foglalkozásindítók, kizökkentők, lazítók)
- Ha megválaszolt minden kérdést, kiválasztotta a programokat, kattintson a „küldés” vagy „submit” gombra!
- Utalja át a részvételi díjat!
Bankszámlaszám: Magyar Drámapedagógiai Társaság, OTP 11701004-20065946, azonosításként kérjük, tüntesse fel az „SZDN” rövidítést és a jelentkező nevét!
RÉSZVÉTELI DÍJ:
Péntek: (Tagoknak és Károlisoknak) 4.000 Ft, (nem tagoknak) 5.000 Ft
Szombat: (Tagoknak és Károlisoknak) 6.000 Ft, (nem tagoknak) 7.000 Ft
Bérlet: (Tagoknak és Károlisoknak) 9.000 Ft, (nem tagoknak) 11.000 Ft
FIGYELEM: A regisztráció a részvételi díj befizetésével válik érvényessé!!! A befizetés határideje: november 11. (kedd) A sikeres regisztrációról az űrlap maga küld visszaigazolást, mi csak akkor küldünk levelet, ha a befizetés elmaradása, késése miatt a regisztrálható létszámba már nem tudtuk felvenni. Megértésüket, türelmüket köszönjük.
Aki regisztrált és befizette a részvételi díjat, a rendezvény napját megelőző napokban elektronikusan az e-mail címére kapja meg belépőjét. (Védjük környezetünket!)
Szeretettel várjuk rendezvényünkön!
NOVEMBER 12. SZERDA
18:00 A Magyar Tudományos Akadémia Drámapedagógiai Albizottsága “hivatalos és operatív”, nyitott és online albizottsági ülést tart, ahol beszámolnak az esztendőről és a jövő év terveiről nyitnak vitát. Linket a jelentkezőknek majd e-mailben küldünk!
NOVEMBER 14. PÉNTEK
16:00 Ünnepélyes megnyitó – Köszöntőt mond: Dr. habil. Csoma Mózes, dékán, Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Körömi Gábor, elnök, Magyar Drámapedagógiai Társaság
16:15-16:45 “Örülnénk, ha Te vezetnéd” – Játékvásár
– a játékos dzsemborin a regisztrációkor beküldött játékokkal ismerkedhetünk meg, lehetőleg a beküldő vezetésével. Az érkezés és a regisztráció mellett lehetőséget teremtve a ráhangolódásra, a kikapcsolásra, a hétköznapok nyűgének letételére. 60 percnyi gyakorlatok- drámás játékok, formák, amiket nagyon bátran lophatunk, táborokra, foglalkozások indítására, kizökkentésre, lazításra.
17:00-18:30 “NEM AKARNAK MEGMOZDULNI?” – LEBONTANI AZ IDEGENKEDÉST A DRÁMAÓRÁN
Igen, és… – Hogyan olvasztom meg a jeget imprós gondolkodással? Jégtörő/olvasztó technikák vannak dögivel, ahogy gyakorlatok is. A legfontosabb talán mégis a vezető személyisége és gondolkodásmódja. A foglalkozás során az én utamat, és észjárásomat ismerhetitek meg gyakorlatokon, illetve a ti kérdéseitekre adott válaszaimon keresztül.
Varju Nándor, Itt és Most Társulat, imprószínész és -tréner
„Nem akarok megmozdulni!” Bizalmatlanság a drámajátékok iránt vagy korosztályos nehézségek?
A felsős korosztályú fiatalokat (középiskolásokat is) mostanában nehezebb rávenni a drámajátékokra (kompetenciafejlesztő gyakorlatok, drámaórák,…). A workshop során ebből az alapvetésből indulunk ki. Miért történik mindez? Mi az, ami meghatározza a fiatalok viszonyulását a drámához: a játéktól való idegenkedés, az elvárások, az egymás előtt való megszólalás kényszere, a fáradtság, …? Közösen gondolkodunk erről a helyzetről, megosztjuk a tapasztalatainkat, elemezzük a konkrét szituációkat (mi miért történik), végül következtetéseket vonunk le annak érdekében, hogy milyen eszközöket és attitűdöket használhatunk a fiatalok passzív jelenléténél?
Patonay Anita, PhD, színész-drámatanár, drámapedagógus, óraadó egyetemi tanár, a Perspektíva Drámaműhely alapítója
“A kalózok aranya” Kicsik bevonása, és játékban tartása
“Tengerre szállunk, titokzatos vizeken hajózunk, hogy a kincses térképünk segítségével megkeressük a kalózok elrejtett aranyát. Játékunk során talán még velük is összetalálkozunk, de kis szerencsével és furfanggal miénk lesz a győzelem.”
Erdei-Soczó Gabriella, ének-magyar szakos tanár, gyermekszínjátszó rendező, a Szegedi Gregor József Általános Iskola tanára
18:45 TANTERMI / SZÍNHÁZI / NEVELÉSI ELŐADÁS(ok)
Csokonai Nemzeti Színház Debrecen
Korosztály 9-12. évfolyam és felnőttek
Szereplők: Gemza Melinda, Nagy Kíra, Wessely Zsófia
Író: Romankovics Eda
Dramaturgok: Adorján Beáta, Madák Zsuzsanna
Zeneszerző, zenei vezető: Dargó Gergely
Pszichológus konzulens: Ferenczi Beáta
Színházi nevelési alkotó: Bethlenfalvy Ádám
Rendező: Madák Zsuzsanna
Láthatáron Csoport
Korosztály 14 éves kortól
Szereplők: Márta (a Szent Kamilla Gimnázium igazgatónője): Feuer Yvette
Molly (diák), Eleonóra (osztályfőnök), Viola (iskolapszichológus), Cintia (diák): Nemcsók Nóra
Farkas Karcsi (igazgatóhelyettes), Marika (iskolatitkár), András (diák), Tanár, Árvai Sebestyén (százados): Tóth-Lederhaas Csongor
Író: Horváth Kristóf, Szivák-Tóth Viktor, Zsigó Anna
Rendező: Szivák-Tóth Viktor
Dramaturg: Zsigó Anna
Színházi nevelési szakember: Szivák-Tóth Viktor
Szakmai konzulens: Dr. Kulcsár Gabriella
Látvány: Komesz Borbála és Zubor Kata
NOVEMBER 15. SZOMBAT
9:00 – 9:45 KÁROLI MŰHELY: “Ne punnyadj!”
Aktivitás / játékok / gyakorlatok – zenei, imprós, mozgásos. A játékokat a Károli Gáspár Református Egyetem hallgatói vezetik
10:00 – 10:30 Merre tovább iskola?
Prof Dr. Gyarmathy Éva, klinikai és neveléslélektani szakpszichológus beszélgetésindító előadása
10:30 – 11:30 Beszélgetés, reflexió a hallottakra
Műhelymunka korosztályonként. A középiskolában dolgozók csoportjában Szalai Ádám, az általános iskolák felsőseivel foglalkozóknak Körömi Gábor, és a kicsikkel foglalkozóknak Pátkay Mónika moderálja a beszélgetést.
11:30 – 12:00 Útmutató a holnapután drámatanárának
Összefoglaló beszélgetés, a műhelymunkák beszámolói, moderálja Bethlenfalvy Ádám
12:00 – 12:30 BATYUS EBÉD
12:30 – 13:00 Közös ügyeink – Aktuális kihívások – Magyar Drámapedagógiai Társaság Az MDPT elnökségének beszámolója 2025-ös munkájáról és terveiről
13:30 – 15:30 DRÁMAPEDAGÓGIAI SZEMLÉLET A KÖZÖSSÉGI NEVELÉSBEN
„Porcelánbabák” saját élményű foglalkozás
A mai kamaszok olyanok, mint a porcelánbabák: kívülről tökéletesnek és sérthetetlennek tűnnek, miközben belül érzékenyek és törékenyek. A közösségi média és a társadalmi elvárások folyamatosan alakítják a „tökéletes külsőt”, akárcsak a porcelánbaba sima, hibátlan arcát, azonban a látszat mögött feszültség és bizonytalanság húzódik. Hogyan játsszunk a porcelánbabákkal, hogy ne törjük össze őket? Hogy teremthetünk közösséget ott, ahol az osztálytársak elzárkóznak egymás és a tanár elől, mert már sérültek vagy félnek, hogy sérülnek? Saját élményeimből azokat a gyakorlatokat gyűjtöttem össze, amelyeket a mindennapokban használok osztályfőnöki és drámaórákon.
Foglalkozásvezető: Tara Andrea, a Tatabányai Árpád Gimnázium magyar-történelem szakos tanára és drámapedagógusa
Beszéljünk róla közösen!
Miként tudjuk a csoportban felmerülő aktuális problémát közösen megbeszélni? Milyen formát keressünk hozzá, ha ráadásul idő szűkében is vagyunk? Olyan csoportvezetőknek ajánljuk ezt a workshopot, akik nagy létszámú közösséget irányítanak. Egy különleges munkaformát kínálunk, mely élményalapú, s mely segítségével az adott közösség minden tagja lehetőséget kap arra, hogy kifejthesse véleményét a felmerülő probléma kapcsán.
Workshop vezetők: Dr. Fekete Anikó, NNÁ színészmesterség- és kreatív zene tanára; ELTE BTK oktatója, ODE elnöke
Kovács Ágota, NNÁ színészmesterség-, színházelmélet- és angoltanár; a győri Arrabona Diákszínpadnál csoportvezető-rendező
DRÁMA = Döntés, Részvétel, Átélés, Másikkal, Alkotás
egyéniségekből fonódó együtt-lét: – közösség és drámajáték kéz a kézben.- Játék, élmény, kapcsolódás – alsós gyerekekkel. A közösség nem adódik, alakulunk benne egymás által, egymással. Minden döntés egy lépés a másik felé, minden részvétel lehetőség egymáshoz. A drámában a megértés az átélésből fakad, és a kapcsolat a másikkal formálja igazzá. A játék végül közös élményű alkotássá lesz, amely akár egy életre összeköt….
A foglalkozás vezetője: Vass-Eysen Ábel tanító, drámapedagógus Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
15:45 – 17:15 AKTÍV- CSELEKVŐ TANULÁS DRÁMÁSAN
Új esély – mesehősök viadala ( = egy szelet magatartásrendezés)
A közös játék során együtt indulunk kalandra az ismert mesehősökkel és a mellőzött meseszereplőkkel, ahol a viadal győztesének díja nem kevesebb, mint egy új esély egy mesekönyv üres lapjainak megtöltésére. Az alapfoglalkozás felső tagozatos gyerekekre van tervezve, de közben kitekintünk a fiatalabb és idősebb korosztályokkal való tevékenység lehetőségekre is a témában. Mindezt megspékeljük feszültségoldó-, aktivizáló- vagy épp nyugtató játékokkal.
Felhívás: Keresem a minden magatartási problémát azonnal megoldó csodapirulát, varázspálcát vagy varázsigét. Ha van neked ilyen, feltétlenül gyere el, hozd magaddal, és oszd meg velünk! Ha nincs, de szeretnél kapni, akkor is gyere el, hiszen sose lehet tudni…! Ugyan nekem sincs efféle a birtokomban, de néhány olyan dolog igen, ami bár lassabban, de tartósan segít a magatartásrendezésben. Vannak olyan ösvények, melyeken mindenképpen végig kell vezetni a gyerekeket, ahhoz, hogy sikereket érjünk el ezen a téren. Ezek közül a legfontosabbak: az önismeret-, az empátia fejlesztése, és az asszertív kommunikáció kialakítása. Mesékben felbukkanó archetípusok segítségével szembenézhetünk számos negatív feszültségkeltő érzéssel, viselkedésmintával és pozitívra cserélhetjük azt a gyakorlatban. Mindezt megspékeljük feszültségoldó-, aktivizáló- vagy épp nyugtató játékokkal.
Tevékenység vezetője: Kondorosy Ágnes (Telki Zöldmanó Óvoda – tagintézmény-igazgató)
“Egyedül nem megy!” – avagy sokan egy nadrágban – Közösségteremtési mutatvány egy élhetőbb világért gyermeki lélekkel.
Játékmester: Kas Kriszta, dráma-és cirkuszpedagógus, Az Art osztály színjátszó- és drámakör csoportjainak vezetője
Imádom utálni
Az egyik legnagyobb szakmai kihívás tanárként talán az lehet, amikor olyan anyagot kell megszerettetnünk, vagy legalábbis érdekessé tennünk, amit a diákok többsége a háta közepére sem kíván. A foglalkozás célja, hogy olyan játékos, drámapedagógiai módszereket mutasson, amelyekkel a száraz kötelezők is jobban csúsznak.
Foglalkozásvezető: Csalami Szilvia, Kürt Alternatív Gimnázium magyar-dráma szakos tanára
17:30 – 18:30 – Vitaszínház a Pázmány Péter Katolikus Egyetem dráma- és színházismeret szakos hallgatóinak közreműködésével
18:30 – Programzárás
Előadóinkról és a rendezvényről folyamatosan bővebben a facebook oldalunkon olvashatnak.
A programváltozás jogát a szervezők fenntartják.