Címlap

Egyesületi választás – jelöltek, szakmai ismertetők

2 csatolmány

(Frissítve 2023. 01. 02-án, 20.09-kor)
A Magyar Drámapedagógiai Társaság tisztújító közgyűlésére 2023. január 6-án 14 órától kerül sor a Marczibányi téren.
Rövid időn belül ez lesz a második nekifutás egyesületi vezetők választására – az első próbálkozás november 19-én csak részleges és átmeneti eredményt hozott.
Január 6-án elnököt és elnökséget kell választanunk.
A jelölés egészen a közgyűlésig továbbra is nyitott: egyesületi tagjaink jelölhetnek és jelölhetők.
Azon jelöltektől, akik elfogadták a jelölést elnöknek vagy elnökségi tagnak, azt kértük, hogy álljanak rendelkezésre január 3-án, kedden 19 órától egy online szakmai fórumon: legyenek a tagság által kérdezhetők. Az online fórum internetes címét kedden levélben küldjük meg a tagság számára..

Továbbá azt is kértük a jelöltektől, hogy szakmai munkásságukról adjanak egy (nagyon) rövid, közzétehető ismertetőt. Ami beérkezett, azt tudjuk közzétenni. Ha érkeznek újabb jelölések és ismertetők, akkor kiegészítjük ezt a posztot.

Aki már nem csak jelölt, hanem 4 évre megválasztott felügyelőbiztosa a Társaságnak:
Zalavári András 
Zalaegerszegen születtem 1960-ban, de életem nagy részét Veszprémben éltem, élem.
Eredetileg villamos üzemmérnök, műszaki tanár vagyok.
A másoddiploma megszerzése után, a tanári munka mellett először pszichoanalitikusan orientált csoportvezetést tanultam, aztán táncterápiát, majd drámapedagógiát. A felsőfokú drámajátékvezetői végzettséget 1995-ben a Szauder Erik vezette 120 órás tanfolyamon szereztem meg. Résztvevője voltam Eileen Pennington A szakértői játék c. képzésének. Ha jól számolom, eddig nyolc drámafoglalkozásom jelent meg a Drámapedagógiai Magazinban.
Vezetőségi tagja, majd elnöke voltam a Veszprém Megyei Gyermekszínjátszó és Drámapedagógiai Egyesületnek. A Magyar Drámapedagógiai Társaságnak 9 évig ellenőrző bizottsági tagja, két évig alelnöke voltam.
Három különböző pedagógus-továbbképzés anyagát dolgoztam ki és akkreditáltattam. Több mint 20 alkalommal vezettem 30, 60 és 120 órás drámás képzéseket. Tizennégy évig tanítottam személyiségfejlesztést a Veszprémi Hittudományi Főiskola szociális munkás hallgatóinak.
2013-ban drámapedagógia-tanári diplomát szereztem a Pannon Egyetem mesterszakán.
Boldizsár Ildikó 120 órás képzésének elvégzésével alkotó-fejlesztő meseterapeuta lettem.
A mániám a művészetek komplex alkalmazása a személyiségfejlesztésben, amely magában foglalja a zeneterápiát, képzőművészeti terápiát, táncterápiát, drámát, irodalom- és meseterápiát.
További információk találhatók rólam a mesegit.hu honlapon.

Eddig az elnöki pozícióra jelölést kapott és elfogadta a jelölést az egyesület két tagja.
Betűrendben haladva:
Ákli Krisztián
1983-ban születtem, Nagyatádon. Csurgón jártam középiskolába, ott is éltem, 2002-ig, érettségim évéig.
2002-ben kezdtem el színházzal foglalkozni a Pécsi Tudományegyetemen megkezdett történelem szakos tanulmányaimmal egyidőben. Először a Janus Egyetemi Színház, majd a szekszárdi Deutsche Bühne Ungarn színészeként, később szabadúszóként dolgoztam.
2008 körül kezdtem el ismerkedni a diákszínjátszással, drámapedagógiával az Escargo Hajója Színházi Nevelési Szövetkezetnek köszönhetően.
Az elmúlt bő évtizedben tanítottam általános iskolában, szakgimnáziumban, hagyományos és dráma tagozatos gimnáziumban is.
Emellett olyan színházi vagy filmes projektek létrejöttében vettem részt, melynek célcsoportja a 6-18 éves korosztály.
Alternatív színházi munkáim – melynek alkotói célja a közösségteremtés, a politikamentes nemzeti identitás keresése és a társadalmi felelősség erősítése – hátteréül létrejött az Oberon Társulat, melynek művészeti vezetője vagyok. Ez egy projektre szerveződő csoport, amely széles körből meríti alkotóit s egészen különböző vállalású s igényű színházi előadásokat hoz létre.
2016 óta a Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozók megyei s regionális zsűritagja, 2018 óta a Somogy megyei forduló szervezője vagyok.
A diákszínjátszó tevékenységem szervezési oldalához tartozik a tizenhat éve működő Csokonai Diákszínjátszó Tábor, a Barcsi Drámanap, a Pécsi Drámanap s számos egyéb fesztivál – jelenleg a „feltámasztott”, kétévente megrendezésre kerülő csurgói Csokonai Diákszínjátszó Napok fő szervezője vagyok.
Diákszínjátszó előadásaim több fesztiválról hoztak már el díjakat, bár ezeknek a munkáknak az eredményességét inkább pedagógiai oldalról mérem.

Gőbölös Gábor
Gőbölös Gábor vagyok 1983-ban születtem, 2002-ben érettségiztem Sárbogárdon, ahol a dráma és a színjátszás iránti szeretet Leszkovszki Albin kezei alatt alakult ki bennem. 2006-ban előbb főiskolai majd 2022-ben egyetemi diplomát szereztem a Magyar Táncművészeti Egyetemen néptánctanárként.
2003 óta dolgozom Abán a Sárvíz Alapfokú Művészeti Iskolában, melynek három éve igazgatóhelyettese is vagyok. Néptáncot és drámát tanítok alsótól a középiskola végéig. 2015-ben szereztem tréneri-facilitátori képzettséget a Legacy irodánál, 2017-ben pedig elvégeztem a Marczibányi téren a drámapedagógiai tanfolyamat, ahova utána többször kaptam meghívást rövidebb gyakorlati órák megtartására.
20 évig voltam a székesfehérvári Alba Regia Táncegyüttes tagja, ahol táncosként és koreográfusként tevékenykedtem, az aktív, színpadi  táncosi tevékenységet 2020-ban befejeztem, a most készülő, Petőfi életét feldolgozó műsorban, mint „dramaturg” veszek részt.
Iskolánkkal tagja vagyok az Örökség Gyermek és Ifjúsági Népművészeti Egyesületnek. 2022-ben Abán rendeztük meg az ODE és az Örökség régiós versenyeit. Része voltam az ODE egyetem születésének és két 30 órás továbbképzési programot írtam az iskolai közösségépítés témájában. 2020-ban Tóth Zoltán felkérésére szerkesztőként és játékmesterként vettem részt az M5 csatorna által indított Alsós című tanulást segítő műsorban, közel 140 adást készítettünk.  2020 óta vagyok a Sárvíz Térség Kultúrájáért Alapítvány elnöke, magánemberként, vállalkozóként pedig 2019-ben alapítottam az A Mozgás Törvénye programot, amelyen keresztül elsősorban ön- és társismereti, valamint csapatépítő tréningeket tartok fiataloknak és felnőtteknek.
2019-ben a veszprémi RDT-n ezüst minősítést és három különdíjat szereztünk a csapatommal, 2022-ben pedig a WSO Fejér megyei fordulóján társrendezőként arany minősítést és részételi lehetőséget a debreceni fesztiválon.

Az eddigi két elnökjelölt PDF állományt küldött. Ezek a nevükre kattintva megnyithatók vagy letölthetők.
A jelöltek nem csak a saját szakmai munkásságukra vonatkozóan adtak információt, hanem az elképzeléseikről, terveikről is szót ejtenek, röviden.
Ajánljuk tagságunk figyelmébe ezeket az írásokat.

Elnökségi tag pozícióra elfogadták a jelölést az alábbi egyesületi tagok (a hivatalos neveket használva és továbbra is betűrendben haladva):

Füsi Anna vagyok, végzettségemet tekintve szociológus, óvodapedagógus és dráma- és színházpedagógus.
Elkötelezett híve vagyok a drámapedagógiának, mindhárom szakdolgozatomat ebben a témában írtam. 2015 óta vagyok a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnökségi tagja. Jelenleg a Keleti István Alapfokú Művészeti Iskola és Művészeti Szakközépiskola budapesti IX. kerületi telephelyének, a Weöres Sándor Gimnáziumnak vagyok telephelyi munkaközösség vezetője, drámapedagógusa. Valamint a Budapest I. Kerületi Toldy Ferenc Gimnázium drámapedagógusa.  A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ művészeti titkára és a Horizont Alkotócsoport tagja és az MDPT tanfolyamainak szervezője.
Mióta elnökségi tag vagyok, szinte nincs olyan területe az MDPT-nek, ahol ne vettem volna részt valamilyen munkában. Mindközül a Színház-Dráma-Nevelés rendezvény szervezése és lebonyolítása a legkedvesebb számomra.
2010-ben érintett meg a drámapedagógia szele, ekkor végeztem el a Kaposi László által vezetett 120 órás drámapedagógiai tanfolyamot. A tanfolyam végén első dolgom volt, hogy beléptem az MDPT-be és egy váratlan, boldog fordulat volt az életemben, hogy bekerültem az elnökségbe.
Számomra nagyon fontos a Magyar Drámapedagógia Társaság és mindaz, amit képvisel. Bízom benne, hogy a jelenlegi változás új lendületet ad majd az MDPT-nek és a benne tevékenykedőknek. Szeretnék ennek az újrastrukturálódásnak a részese lenni

Körömi Gábor
A Csepeli Fasang Árpád Alapfokú Művészeti Iskola SZÍN-PAD-KÉP Tagintézményének vezetőjeként dolgozom, 2005 óta vagyok Csepelen. Emellett jelenleg oktatok a Károli Gáspár Református Egyetem és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem drámás képzésein. Drámapedagógusként részt veszek tehetséggondozó programokban, pedagógus továbbképzésekben, rendszeresen zsűrizek gyermek és diákszínjátszó találkozókon és versmondó versenyeken.
2014-től vagyok tagja az MDPT elnökségének, 2018-tól alelnökként segítem ezt a munkát. Az elmúlt években az alábbi projekt-feladatokban vettem részt az elnökséggel szorosan együttműködve:

  • Gondolatkövető podcast
  • SZDN
  • Drámavan! (nyáron)
  • Gyermekszínjátszó Rendezői Fórum
  • WSO Konferenciák
  • Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozó és Fesztivál
  • Gyémánt oklevél / Gyémánt könyv
  • Mentorálás
  • Online szakmai műhelyek

Magyar-történelem szakon végeztem az ELTÉ-n, emellett színházelmélet-drámapedagógián a SZFE-n, művelődésszervező szakon Pécsett és közoktatási vezetőin a BME-n. Az ELTE PPKE Doktori Iskolájában 2019-ben abszolváltam, témám a gyermekszínjátszó csoport, mint pedagógiai műhely vizsgálata. Rendszeresen írok a Drámapedagógiai Magazinba és más szakmai fórumokon is megjelentek publikációim, a részt veszek az MTA Pedagógiai Bizottsága Drámapedagógiai Albizottságának munkájában, művészetpedagógiai konferenciákon, részt vettem a Dráma és színház tankönyv megújításában is. 2021-ben kaptam Mezei Éva-díjat.
Amennyiben szükség lesz rám, szívesen segítem az egyesület munkáját az elnökségben, de azon kívül is.

Ledőné Dolmány Mária (1969.07.16.)
Matematika-fizika-számítástechnika tanárként végeztem az ELTE-n, 2010-ben közoktatási vezető szakvizsgát tettem a BME-n, és osztályfőnökként szembesültem azzal, hogy nincsenek módszereim a gyerekek személyiségfejlesztéshez és érzelmi, lelki neveléséhez. Így kerültem kapcsolatba a drámával, színjátszással.’95-ben szereztem az első drámás végzettségemet, majd 2002-ban az SZFE-n drámapedagógia-színházelmélet diplomát szereztem. 2001-től az MDPT Drámapedagógiai Tanácsának tagja lettem, majd elnökségi tag, 2010-ben alelnök, és ’11 februártól elnöke voltam. Férjem mellett csoportvezetői, alapozó tréneri, asszisztensi tevékenységgel segítettem a színjátszó csoportjaink munkáját. Tevékenységünk elismeréseként a XVIII. kerületi Önkormányzat 2002-ben létrehozott egy kerületi feladatokat ellátó drámapedagógusi státuszt, amit második fiam bölcsibe kerülésétől 2004-től 2019-ig vittem. Ez volt pályám legáldottabb időszaka. Minden nap új kihívás volt, rengeteget tanultam a gyerekektől a drámás foglalkozásokon, és közben félállásban saját szakjaimat is tanítottam, így szaktanárként is alkalmazhattam a drámás gondolkodást. Dolgoztam képzőként drámás tanfolyamokon, tréningeken határon innen és túl.
Az MDPT-ben többek között az SZDN, a WSO, a Dráma van rendezvények szervezésében dolgoztam, a NAT-hoz készülő anyagok munkacsoportjában vettem részt, pályázatokat vittem végig, zsűriztem. De leginkább az volt fontos számomra, hogy megismerhettem a kollégákat, hogy együtt tudtunk dolgozni, gondolkodni, rengeteget tanulhattam és a tapasztalataimat átadhattam, tehettem a dráma ügyéért.

Meleg Gábor vagyok, a Budapest VIII. Kerületi Vörösmarty Mihály Gimnázium intézményvezető-helyettese, a KIMI iskolai telephelyének és a dráma munkaközösségnek a vezetője, dráma, magyar és média szakos középiskolai tanár. 16 éve vagyok szoros kapcsolatban a drámapedagógiával: táboroztatóként, rendezőként, csoportvezetőként, a Kontraszt Műhely alapítójaként, felnőttképzési programok kidolgozójaként, színházi nevelési foglalkozások megalkotójaként, dráma szakos hallgatók mentortanáraként rengeteg élményt gyűjtöttem erről a területről. Ami szenvedélyesen vonz a drámapedagógiában, az az alkotás öröme, a teremtés folyamata, hogy valami olyan történhet egy közösséggel, ami korábban nem.
Emlékszem, kezdő tanárként sokat jelentettek az MDPT rendezvényei, a párbeszéd, a nyitottság, az inspiráló környezet. Az MDPT elnökségéhez ezért is csatlakoztam 2018-ban.
A közös munka során igyekeztem legjobb tudásom szerint segíteni a szervezet munkáját: időnként szervező voltam, máskor beugró, vagy éppen zsűritag, játékvezető, háttérmunkás és oklevélgyártó. Három kicsi gyermek apukájaként korlátozott idő állt csak rendelkezésemre, ezért igyekeztem ügyelni a hatékonyságra, hogy sem a családom, sem a munkatársaim ne érezzék elhanyagolva magukat.
A külső környezet átalakulása erős kényszert jelent most a társaságnak, még inkább megköveteli a hatékony munkaszervezést, de ez a kényszer egyben lehetőség is arra, hogy a szervezet működését újra lehessen gondolni. Úgy érzem, ez olyan alkotó folyamat lehet, amit kezdetektől keresek a különböző drámapedagógiai helyzetekben, így szívesen veszek részt benne, akár elnökségi tagként, akár külső támogatóként.

Pap Gábor
(Bp., 1969. 12. 18.)
Iskolák:
Bartók Bála ZSZKI – nagybőgő szak (1989.)
ELTE TFK – ének-karvezetés (1993.)
ELTE BTK – pedagógia (1997.)
SZFE – drámapedagógia (2002.)
Tanítottam állami, alapítványi és magániskolákban (Pesthidegkúti Waldorf, Novus G.), de működésem fő színtere a Vörösmarty Gimnázium, aminek drámatagozatán 1995 óta én vagyok a kreatív-zene tanár. Emellett a 2000-es évek eleje óta dolgozom a felsőoktatásban az SZFE-n, az ELTÉ-n, a veszprémi Pannon Egyetemen és a Pázmányon, valamint más színiiskolákban és felnőttképzéseken (Nemes Nagy SZKI, KIMI). Kaposi Lászlóval, Körömi Gáborral és más kollégákkal együtt veszek részt az MDPT gyermek- és diákszínjátszó rendező tanfolyamának képzésén is, valamint évek óta zsűriként veszek részt az Weöres Találkozókon. Idén 15 éves az általam alapított és tíz évig vezetett független társultat, a Trainingspot. Zeneszerzőként, rendezőként, íróként sok-sok diákszínházi, és jónéhány független és kőszínházi előadáshoz volt közöm az évek folyamán, amely számos díjat hozott (ODT, Kazinbarcikai fesztivál, Kaposvári Biennálé, Solténszky-díj.).
Munkámhoz hozzátartozik a szakmai szervezetekben vállalt közösségépítő tevékenység, szolgálat is: 2005-től 2009 az ODE választmányi tagja voltam, míg 2014 óta a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnökségében dolgozom. Ha szükség van a munkámra, úgy a jövőben is számíthat rám a szervezet.

Pátkay Mónika vagyok, 29 éve tanítok Törökbálinton. Kezdetben a Zsolnai József által vezetett Törökbálinti Kísérleti Iskolában, melyet ma Bálint Márton Általános Iskola és Gimnáziumnak hívnak. Alsó tagozatos tanítóként a Zsolnai módszer keretein belül már a kezdetektől alkalmaztam a drámapedagógiai módszereket. Az ELTE tehetséggondozó és fejlesztő szakon 2002-ben szakvizsgáztam. 2010-ben kerültem szorosabb kapcsolatba a drámapedagógiával, amikor elkezdtem kidolgozni egy saját olvasástanítási módszert. Ebből írtam a Pannon Egyetem dráma-és színházpedagógia szakirányú továbbképzési szakán a szakdolgozatomat. A negyedik osztályomat kezdtem el idén ezzel a dramatikus hívómesék improvizációjával tanítani, melyet a 12 év alatt folyamatosan fejlesztettem a tapasztalataim és a tanulmányaim alapján. Rendezői és dráma pedagógusi munkámat a  Drámapedagógiai tanfolyam, a Szakértői dráma tanfolyam, a Gyermek-és diákszínjátszó rendezői tanfolyam segítette.
A Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozón két alkalommal vettem részt az osztályommal, mindkét alkalommal arany minősítést kaptunk.2019-ben csatlakoztam a MDPT elnökségéhez, azóta a WSO-n szervezőként és zsűritagként veszek részt. Családomban hat gyermekemből már három kirepült a családi fészekből, így egyre többet tudok az elnökség munkájában segíteni.  Az MDPT rendezvényein előadóként, szervezőként, háziasszonyként is számíthatott rám a társaság. Részt vettem online szakmai műhelymunkákban is.
Fontosnak tartom az általam ismert korosztály, a 6-10 éves gyerekek számára alkalmazható drámapedagógiai módszerek integrálási lehetőségeinek megismertetését a  tanítókkal, erre kaptam lehetőséget  2018 óta az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán, ahol a szakirányú továbbképzéseken drámapedagógiát tanítok.
Amennyiben továbbra is szükség lesz a munkámra, szívesen segítem az egyesület munkáját az elnökségben vagy azon kívül is.

Sárközi Máténak hívnak, 2001. 08. 14-én születtem. Jelenleg harmadéves magyar-dráma tanárszakos hallgató vagyok a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán. A kapcsolatom a drámával és a színjátszással egy nyári táborban kezdődött, majd gimnazistaként a Vörösmarty Mihály Gimnázium drámatagozatos tanulója voltam, játszottam Perényi Balázs és Szalai Ádám darabjaiban. Éreztem, hogy dolgom van a drámapedagógiával, a színház nevelő erejével, ezért döntöttem úgy, hogy egyetemistaként (és később is) a dráma határozza majd meg az életemet. A képzés elkezdése óta az alapítványi fenntartású Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium drámatanára vagyok, illetve magyar felvételi előkészítő tanfolyamokat tartok kicsiknek és nagyobbaknak. Szeptembertől két színjátszó csoporttal is dolgozom: a Kerekasztal Színjátszó Csoportban a 14-18 éves korosztállyal, a Diákszempontban pedig a 6-8 éves korosztállyal ismerkedem (A Kerekasztalnál Szalai Ádámmal és Petrik Sárával, a Diákszempontban pedig Virtics Bettinával együttműködve.) Lelkesedésem töretlen, a pedagóguspálya és egyáltalán a pályakezdés nehézségei sem tántorítottak el. A Drámapedagógiai Társaság két szakmai eseményén is lehetőségem nyílt megmutatni magam – vezettem foglalkozást az idei Dráma van – nyáron is, illetve a Színház-Dráma-Nevelés programokon. A pályakezdők lendületével és lelkesedésével tehát a célom az, hogy minél hatékonyabban őrizhessem a szakma hagyományait, és közben nyissak az új megoldások felé – érvényesítve azok szempontjait, akik velem egy cipőben járva most lépnek a pályára.

Szalai Ádám vagyok a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ színész-drámatanára és a Vörösmarty Mihály Gimnázium, drámatagozatának kreatív színházi gyakorlatok tanára. 2011-ben kezdtem színjátszó csoportvezetőként dolgozni Pécsen, az Escargo Hajója Színházi és Nevelési Szövetkezetnél. Rengeteg csoporttal és nyilván azon belül rengeteg diákkal dolgozhattam együtt, valamint játszhattam a társulat színházi nevelési előadásaiban. Tanulni és fejlődni szerettem volna és a kíváncsiságom is elegendő volt ahhoz, hogy tovább lépjek. Így hát nagy szerencsémre felvételiztem Budapestre drámainstruktor szakra.  2017-ben végeztem a Színház- és Filmművészeti Egyetemen első drámainstruktor (drámajátékos szakirány) osztályában. (Golden Dániel, Gáspár Máté osztály) 12 éve foglalkozom gyerekekkel és diákokkal. Ebben az időszakban, volt szerencsém minden korosztállyal együtt dolgozni, az óvodásoktól az egyetemistákig.
Munkáim során mindig is vonzottak azok a helyzetek, szituációk amikor valami újat kell építenünk. Nem építenem. Építenünk! Nem vagyok motivált, ha egyedül kell alkotnom, ha egyedül kell kitalálnom és megvalósítanom terveket. A közösségi alkotásban hiszek, és látom, hogy mekkora erőt ad a gyerekeknek, diákoknak és nekem is az, amikor egy csapatként, mindenkire számítva együtt közösen küzdve jutunk el, egy általunk kitűzött célhoz.
Voltam az Országos Diákszínjátszó Egyesület választmányában és ha jól számolom 4 éve próbálom a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnökségét segíteni. Szerintem sajnos inkább kevesebb sikerrel. Szeretném, ha többet tudnék belerakni a társaság ügyeibe.

SzerkesztőEgyesületi választás – jelöltek, szakmai ismertetők